VisitDenmark laver stor turistundersøgelse

[vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1485341666284{background-color: #ffffff !important;}”][vc_column_text]TURISME: VisitDenmark gennemfører i år en ny stor undersøgelse, der skal give øget viden om turisterne. I alt bliver ca. 13.000 turister på ferie- eller forretningsrejse i Danmark i år interviewet.

Hvorfor har de valgt Danmark, hvad laver de mens de er her, hvor længe er de her og hvem og hvor mange rejser de med? Hvad synes de om vores strande, museer, restauranter, campingpladser, feriecentre, priser og service, og hvor fandt de inspiration til at vælge Danmark?

Spørgsmålene er mange i VisitDenmarks store turistundersøgelse, som skal give ny viden om de udenlandske turister i Danmark.

Og svarene bliver endnu flere: I alt 13.000 turister skal fortælle om deres adfærd og forbrug, mobilitet og skal også give deres vurdering af Danmark som destination når det gælder priser, kvalitet, service, information, hoteller, oplevelser osv.

Resultaterne vil bl.a. blive brugt i den internationale markedsføring og som grundlag for den produkt- og destinationsudvikling, som udviklingsselskaber, kommuner, regioner og destinationer står for.

Analysechef i VisitDenmark, Helle Damkjær, siger: ”Formålet er at få et opdateret og repræsentativt billede af turisterne i Danmark, så vi kan blive klogere på deres adfærd og præferencer, og resultaterne kan bruges af erhvervet, men vil samtidig bidrage til at dokumentere turismens økonomiske betydning og erhvervets bidrag til det danske samfund.”

Turistundersøgelsen gennemføres hvert tredje år, og i år er det første gang at den gennemføres digitalt. ”Det giver os en masse nye muligheder, bl.a. fordi vi hurtigere kan få omsat data til viden og få offentliggjort resultaterne hurtigere end før,” siger Helle Damkjær.

Turistundersøgelsen er en grundpille i VisitDenmarks kerneopgave med at indsamle viden og udarbejde analyser om Danmark som turistmål. Den gennemføres over hele året af Wilke Markedsanalyse på kommercielle overnatningssteder og som noget nyt i år også i lystbådehavne. Der gennemføres 3.000 interviews med storbyturister, 2.500 med erhvervsturister og 7.500 med gæster på kyst- og naturferie.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]