Destinationsselskabet VisitNordsjælland tiltrækker flere danske turister, men det kniber stadig med de udenlandske under coronakrisen. Arkivpressefoto fra Gribskov, foto: Daniel Villadsen for VisitNordsjælland.

VisitNordsjælland ser turismefremgang trods corona

Turismen i Nordsjælland har været hårdt ramt af coronakrisen, men viser nu spæde tegn på fremgang. Trods manglende udenlandske turister, har regionen tiltrukket flere danske turister.

Tallet for målbare, registrerede overnatninger på eksempelvis hoteller, feriehuse og campingpladser i VisitNordsjællands kommuner – Fredensborg, Gribskov,  Halsnæs og Hillerød  – var i september i år bedre end før coronakrisen.

Stigningen er på 15,6 procent i forhold til september 2019, i antal overnatninger var tallet lige under 100.000, oplyser destinationsselskabet VisitNordsjælland i en pressemeddelelse.

“De positive tal for september er et glimt i det mørke, der nu har varet i halvandet år. Vi viser forsigtig begejstring, velvidende at turisterhvervet fortsat er meget udsat og sårbart,” siger direktør i VisitNordsjælland, Annette Sørensen.

Kampagneindsats har været helt nede i marketingstragten
De nordsjællandske hoteller, campingpladser og vandrehjem har været særligt udfordrede under krisen. For at støtte deres salgsindsats har VisitNordsjælland kørt kampagner på sociale medier med opfordring til turisterne om at overnatte og blive lidt længere.

”Vi har allerede godt fat i endagsturisterne, og tal fra vores hjemmeside viser, at vi især appellerer til det københavnske publikum,” siger Annette Sørensen og tilføjer:

”Med vores kampagneindsats har vi været helt nede i marketingstragten for at konvertere endagsbesøgene til overnattende gæster. Vi har fået et godt greb om netop københavnerne, men resten af Sjælland og jyderne har også taget godt imod vores direkte opfordring om at bruge længere tid og overnatte i Nordsjælland.”

Men selvom hotelsengene i Nordsjælland er fyldt godt op, så er en vigtig målgruppe fortsat fraværende i statistikkerne, nemlig de udenlandske turister, som før krisen udgjorde 30 procent af overnatningerne i Nordsjælland. Det tal er nu nede på 13 procent.

Derfor bliver udfordringen at ramme de rigtige udenlandske målgrupper på de rigtige tidspunkter og satse mere på nærmarkeder som Sverige, Tyskland og Holland.

Ny turismestrategi: Nordsjælland hele året
Samtidig arbejder VisitNordsjælland med at gøre skuldersæsonenerne mere attraktive for at sprede gæsterne hen over året.

Outdoor-oplevelser med kobling til skabelse af vækst for turisterhvervet, sæsonudvidelse, bæredygtighed og fokus på at få de udenlandske turister tilbage bliver nogle af de centrale elementer i VisitNordsjællands arbejde fremover.

Med udgangspunkt i en ny national turismestrategi, der lanceres inden årsskiftet, skal VisitNordsjælland sammen med en ny bestyrelse i samarbejde med turisterhvervet og kommunerne lægge den strategiske retning for turismeindsatsen i de kommende år, hedder det i pressemeddelelsen.

Relaterede artikler:

VisitDenmark i datasamarbejde med Instagram

LEGO House topper Google-liste over kulturtilbud

”Konspirationsteoretikere koster jobs i turismen”

De 19 topscorere i de danske destinationsselskaber

Wonderful Copenhagen får ny turismepartner