Voldsom ordkrig i SAS

Til dagbladet Politiken siger han, at fagforbundene er ligeglade med SAS’ elendige økonomi og heller ikke interesserede i at finde de besparelser, som ledelsen anser for nødvendige. Han mener, at forbundene satser på, at ejerne – de skandinaviske regeringer – vil komme med yderligere milliardindsprøjtninger.

Han beretter, at han har haft individuelle samtaler med faggruppernes repræsentanter, der har opfordret til at droppe spareplanerne fordi politikerne nok skal træde til med økonomisk hjælp. Det mener han viser noget om fagforeningernes indstilling, uden at han specificerer hvem, der har udtalt sig sådan.

Han tilføjer, at han da ville være en dårlig bestyrelsesformand, hvis han sagde nej til ekstra penge fra politikerne, men han tror heller ikke på, at det er tilfældet, at de fortsat vil betale for ’at vores ansatte skal bo på for dyre hoteller og have højere løn end konkurrenternes’.

Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, er chokeret og siger, at hvis det er rigtigt, så er fagforeningerne ude af trit med virkeligheden, som kræver reducerede omkostninger. Han fastholder, at SAS må skæres til, hvis selskabet skal overleve.

Fritz H. Schur er også træt af ensidige udmeldinger i pressen fra fagforeningernes side. Han afviser, at lønnen til kabinepersonalet skal reduceres med 30%. Den skal ned med 10-20%, mens resten skal findes i overenskomsterne på anden vis. Og han kritiserer også luftfartsfunktionærerne formand, Nicolas E. Fischer, for i en Kronik i Politiken at kritisere ledelsen og foreslå SAS i offensiven med et lavprisselskab.

Han fastholder, at fagforeningerne må lade ledelsen lede selskabet, og at det er demagogi, hvad der kommer fra fagforeningernes side, og det orker han ikke længere.

 

Nicolas E. Fischer svarer, at han ’respekterer ledelsens ret til at lede’, men at ledelsen siden 2001 har gennemført besparelse efter besparelse uden at lytte til medarbejdernes positive forslag, og at det er et sygdomstegn med en ledelse, der ikke lytter. Han er rystet over bestyrelesformandens anklage mod de faglige ledere og understreger, at han ikke kender en eneste, der ønsker at vente på, at regeringen skal redde SAS.

Også piloternes formand, Mogens Holgaard afviser, at han har opfordret Fritz H. Schur til at satse på flere statslige indskud og fastholder, at han aldrig har haft ’mand til mand’ samtaler med Schur

Lise Lyck, lektor og ekspert i luftfartsindustrien ved CBS, mener, at ordkrigen er yderst skadelig og et tegn på, at de mange sparerunder uden tydelig effekt har slidt på det indbyrdes forhold, hvilket er dybt usundt og risikerer at skræmme kunderne væk.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.