Vulkanaske skadede ikke danske fly

Imens store mængder aske fra vulkanen på Island igen truer med at bevæge sig ind i dansk luftrum, er der godt nyt til de økonomisk hårdt belastede flyselskaber. Intet tyder på, at det igen bliver aktuelt at parkere flyene på jorden, medmindre askeskyen bliver meget tæt over Danmark.

 

I de godt tre uger, flyselskaberne har haft tilladelse til at flyve i lette askemængder, har Statens Luftfartsvæsen modtaget 131 rapporter fra flyselskaber, som har fløjet i den såkaldte zone 2 med let aske. Alle er uden anmærkninger.

”Der har ikke været rapporteret en eneste askerelateret skade på fly eller motorer, siden de nye regler blev indført,” siger SLV’s kommunikationschef, Thorbjørn Ancker, til Politiken.

 

Flyselskaberne har dog givet SLV besked om to mindre, unormale situationer i forbindelse med flyvning i skyen.

 

Heller ikke Skandinavisk Tilsynskontor, som kontrollerer SAS, har modtaget rapporter om askerelaterede problemer. I de samlet 256 timer, selskabets fly har befundet sig i skyen, har asken vist sig uproblematisk for flyenes elektronik og motorer.

 

”Vi har haft en enkelt flyvning til New York, hvor piloterne lugtede svovl. Da de steg 2.000 fod (600 meter, red.), ophørte lugten,” siger SAS’ overordnede flychef, Björn Granviken.

 

Da flyveforbuddet blev ophævet 22. april, betød særlige regler i Skandinavien inspektioner og rapportering for hvert tredje time i skyen.
Men med 131 anmærkningsfri inspektionsrapporter har SLV og kollegerne i Sverige og Norge lempet reglerne. Flyselskaberne skal ikke længere tjekke flyene efter tre timer i zone 2 og indsende resultatet til SLV. I stedet skal de følge motorfabrikantens inspektionskrav og kun indsende resultatet, hvis der er askeskader.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten