Weekendklumme: Mit hotel er en skuffelse

Af Ejvind Olesen

Vi nærmer os et tidspunkt, hvor man må finde ud af om danskerne er blevet mere kritiske og mere parate til at klage over deres ferierejse end tidligere, eller rejsebranchen (primært charterbureauerne) lover mere end de kan holde.

Det er langt mere interessant, end om der er 238 eller 338 klager i den årlige rapport fra Pakkerejse-Ankenævnet ud af måske 2,5 mio. rejser.
Endnu engang er det nemlig klager over indkvartering, der topper. Altså skuffelse over hotellets standard, service og faciliteter. Og der er vitterligt store forskelle. Fra land til land. Og nok også fra bureau til bureau. For slet ikke at tale om værelsernes forskelligheder. Eller larmen fra en byggeplads 50 meter væk, eller swimmingpool uden vand.

Den reelle forbrugerorientering fra Simon Spies tid i direkte tale, findes ikke mere. I hvert fald ikke så som ”Indkvarteringen er simpel og kun for dem, der absolut vil se denne verden før den næste.” Her ved man, hvad der venter.

Jeg har i en reportage fra Skotland engang sat mig for at teste privat indkvartering solgt gennem SAS – pakkerejser (Prisma Tours) i sin tid og et privat charterbureau. Det var en speciel oplevelse.

I det private bureau (dengang Coral Rejser) havde indehaveren selv set de hjem, hvor man udlejede. Det var fremragende. Store gamle villaer, i reglen hos enkefruer. Flere badeværelser. Fra Edingburgh til Inverness. Jeg tog hele turen.

I SAS-produktet, indhyret gennem et skotsk bureau, var værelserne til udlejning i mindre huse og hos familier, hvor ældste barn nu var på college, og værelset blev brugt til turisterne. Man sov på det nærmeste i forældrenes fodende.

I programmet var der begge steder blot tale om pæn, privat indkvartering, men forskellen var markant.

Jeg er en lille smule bange for, at de store rejsearrangører i dag har deres internationale hovedkvarterer til at skrive hotelkontrakter, og derefter fortælle, hvad det drejers sig om til programskriverne. Selvsyn er ikke mere en mærkevare, og fejlmulighederne klart større.

Det behøver ikke at være sådan. Og der er masser af fremragende hoteller, langt over standarden fra før i tiden. Men, det kan heller ikke helt skjules, at nogle såkaldte all inklusive hoteller har skrabet budgettet, som præger måltiderne.

På den anden side set spænder danske kunder måske også forventninger for højt og glemmer, hvad de egentlig har betalt.
Giv det en tanke. Skriv din mening her.

 

Skrevet af