Weekly-kommentar: Farvel til SAS ligaen

Af Ejvind Olesen

 

FCK er danske mestre i fodbold og får guldet på søndag. Det er samtidig farvel til SAS-ligaen efter fem år med utallige artikler og overskrifter, som har mindet om, hvem der var med til at finansiere festlighederne. Og dansk presse har i modsætning til tidligere ikke være karrige med at nævnet navnet på ligaen i sin helhed.

 

Aldrig før eller siden vil der dukke så mange gange SAS op i overskrifterne, som tilfældet har været i de fem år. I samme periode hvor det mest har været de negative SAS-overskrifter, som prægede erhvervssiderne.

 

De sidste koster til gengæld ikke penge på samme måde som et dyrt sponsorat, selv om flyselskabet sikkert gerne ville have været dem foruden. Hvordan virker det så på læsere, seere, lyttere? Alt efter om det er negativt om hårde fagforeningsopgør og underskud på erhvervssiderne, eller beretninger om mål og sejre og superredninger?

 

Det hele gør næppe den store forskel på antallet af passagerer. De bedst betalende kommer alligevel, hvis de får den rette service, den rigtige pris, et godt bonusprogram – og lov til at rejse for deres firmaer.

 

Lavprispassagererne kommer, hvis de kan finde den billigste pris og den rigtige rute. De flittigt rejsende ved dog godt, at de sidder bedre over Nordatlanten på turistklasse på en to-sæders plads hos SAS end i en fem- blok i midten hos mange andre flyselskaber. Det har bare ikke en pind med fodbold at gøre.

 

Værdien af en sådan imagereklame kan aldrig gøres op i penge, for den kan ikke måles. Hvad får Cimber Sterling ud af dansk håndbold? En masse, når det går godt, og der er meget TV, ellers ikke noget. Det brede publikum flyver ikke med hverken SAS eller Cimber på grund af sportsreklamer, men af helt andre grunde.

 

Den store arena til ishockey og basket i Chicago hedder United Airlines Arenaen, fordi publikum skal føle, at der er nogen, der står sammen med dem i glæden over sejrene. Om de flyver mere med selskabet af den grund tvivler jeg på.

 

Da jeg i 1987 som formand for Dansk Ishockey Union skulle forhandle med Danmarks Radio om VM i Danmark (dengang i C-gruppen) og vi havde Carlsberg som sponsor på trøjerne blev der nedlagt forbud, fordi der var reklame på spilledragten. Sagen kørte vi helt op til Radiorådet med daværende bestyrelsesformand, Per Stig Møller, i spidsen. Men også han afslog. Så fik vi det private TV Syd til at sende. Det kostede, men det var nødvendigt for at beholde sponsoraterne. Der er heldigvis sket meget siden da.

 

Farvel SAS-liga. Kunne det betale sig? Svaret blæser i vinden. Der findes ingen facitliste. Desværre.  

 

Skrevet af Ejvind Olesen