Billigere at sejle med Scandlines

Det er ikke kun staten og køberne af Scandlines, der vil nyde godt af gårsdagens melding om salget af østersørederiet. Privatiseringen vil også betyde økonomiske fordele for de 20 mio. årlige kunder.
Det vurderer økonomiprofessor Martin Paldam fra Århus Universitet, der forsker i konsekvenserne af offentlige privatiseringer i ind- og udland.
”Det er naturligvis et problem, at det privatiserede Scandlines får monopol på visse ruter. Men disse ruter må komme ind under den danske og tyske monopollovgivning. Derfor vil de to landes monopolmyndigheder kontrollere billetpriserne f.eks. på Rødby-Puttgarten ruten, hvis der ikke viser sig nogen konkurrence,” siger Martin Paldam.

Ifølge økonomiprofessoren ligger de gængse effektiviseringsgevinster ved privatiseringer af statsselskaber normalt på ca. 20-30 pct. Det er gevinster, som en kilde i rederibranchen anslår, kan være både mindre og større afhængigt af de bånd, som sælger har lagt på de nye ejere. Kilden peger på, at forbrugernes største gevinster af privatiseringen vil være de nye ruter til konkurrencedygtige billetpriser, som Scandlines nye ejere eventuelt vil åbne. Om ikke andet gør den stadig mere heftige konsolidering og konkurrence på Østersøen fra spillere som Stena Line, Finnlines og DFDS Tor Lines, at Scandlines kan blive tvunget til at sænke priserne.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 20. juni, 2007)

Skrevet af