Den franske ambassade i København er allerede næsten pakket ind i gult forud for Tour de France-starten i Danmark. PR-foto, Wonderful Copenhagen.

100 dage til Tour de France kører i Danmark

I dag er der 100 dage til Tour de France starter i Danmark, hvor de tre første etaper køres. Der markeres på flere måder – VisitDenmark søsætter kampagne for at tiltrække cykelturister.

At der i dag er 100 dage til, at Tour de France starter i Danmark med enkeltstarten i København den 1. juli, markeres på flere måder med events i de danske Tour-byer. Her deltager løbsdirektør Christian Prudhomme, erhvervsminister Simon Kollerup og de fem borgmestre i de danske Tour de France-byer, København, Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg.

VisitDenmark markerer de 100 dage med at lancere en kampagne på fem markeder. Den hedder Detour de France og kan ses på YouTube.

”Detour de France” skal få flere tyskere, hollændere, italienere, franskmænd og briter til at holde ferie i Danmark.

Kampagnen fra VisitDenmark går på, at det er svært at holde sig til den fastlagte Tour de France-rute, når man er på tour i Danmark. Her bliver selv professionelle cykelryttere i Tour de France lokket på afveje af god mad, smukke landskaber, spændende arkitektur og kulturhistorie.

Det er fortællingen i kampagnen ”Detour de France”, som VisitDenmark lancerer i dag, 100 dage før, at verdens største cykelløb starter i Danmark. Kampagnen skal skabe interesse for at holde ferie i Danmark blandt turister i Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og Storbritannien, oplyses det.

Helt unik mulighed
”Når verdens største cykelløb rammer Danmark, så har vi en helt unik mulighed for at vise vores særlige danske DNA, ligesom den gule folkefest vil få en masse turister til landet,” siger erhvervsminister Simon Kollerup i pressemeddelelsen fra VisitDenmark og tilføjer:

”Den chance skal vi selvfølgelig udnytte, og filmen fra VisitDenmark understreger netop de danske styrker, både når det kommer til vores lækre restauranter, smukke landdistrikter og seværdigheder.”

Når Tour de France bliver TV-transmitteret til millioner af seere verden over, kan de følge feltet gennem Danmark – fra det pulserende bymiljø i København, gennem skove, langs kysterne, forbi historiske monumenter og ikke mindst over den spektakulære Storebæltsbro.

”Vi bruger den danske Tour-start til at fortælle historien om Danmark på en ny og humoristisk måde. I kampagnen lader vi en professionel cykelrytter komme på afveje, fordi han lader sig friste af de mange spændende oplevelser langs de danske etaper. Dermed viser vi, at Danmark ikke kun er et af verdens bedste lande at cykle i, men vi har meget mere at tilbyde,” siger administrerende direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.

VisitDenmark gennemfører kampagnen i samarbejde med Wonderful Copenhagen, Destination Fjordlandet, Destination Fyn, VisitVejle, Destination Sønderjylland og Le Grand Départ Sekretariatet.

Mellem 1. og 3. juli kommer en af verdens største sportsbegivenheder til Danmark. Rytterne fra de 22 hold skal køre tourens tre første etaper i Danmark. Der er enkeltstarten i København den 1. juli, anden etape begynder dagen efter i Roskilde og slutter efter feltet har krydset Storebæltsbroen, mens tredje etape den 3. juli fra Vejle til Sønderborg. Samlet cykles cirka 400 kilometer gennem 13 danske kommuner.

Relaterede artikler:

Danske virksomheder kan gratis fejre Tour de France

”Jeg skal nok få skældud i 2022”

Tour de France justerer fra 33 til 32 danske hoteller