Statsministeren i selvsving over sin grønne åbenbaring

Inden for ti år er det slut med at flyve indenrigs i Danmark; det bliver konsekvensen af statsminister Anders Fogh Rasmussens nye grønne plan om hurtigtog mellem landets største byer. Det skrev Børsen onsdag.



Til Børsen sagde DSB’s direktør, Søren Eriksen: ”Vi vil eliminere indenrigsflytrafik. I et lille land som Danmark, bør der ikke være behov for at flyve mellem byerne.”



Take Off refererede i går historien på vor hjemmeside.



Men den udlægning køber adm. direktør for Danmarks næststørste indenrigsflyselskab, Cimber Air, ikke. I går sagde dets direktør, Jørgen Nielsen (foto), til Take Off:



”Børsens journalist talte mandag 40 minutter med vores salgsdirektør, Bjarne Rasmussen, men fordi Bjarne ikke ville medgive, at Cimber Air kunne få problemer pga. statsministerens vision, blev vores synspunkter ikke nævnt i artiklen med et ord. Omvendt har jeg forståelse for, at en journalist skal være med til at sælge aviser…”



”DSB har mange gange prøvet at tage livet af dansk indenrigsflyvning. Og nu er statsministeren i selvsving over sin grønne åbenbaring. Men sammenlignes højhastighedstog med de fly, Cimber bruger på dansk indenrigs, vil tingene få en anden kulør. Ingen undersøgelser sammenligner vores ATR-fly med DSB,” sagde Jørgen Nielsen til Take Off og tilføjede:



”Fakta er, at højhastighedstoge kan komme til at køre ca. 180 km. på visse strækninger… Vi flyver med 550 km i timen og bruger 9 kg. brændstof pr passager på de 30-45 minutter mellem lufthavnene i Danmark. Det kan ikke nytte at sammenligne med gammelt ”skrot,” som de MD 80-fly, Norwegian bruger på København-Aalborg.”



”Flyet har absolut en fremtid. Vi er ikke nervøse for toget og er kun glade for statsministerens melding om, at miljøet skal på dagsorden,” sagde Cimbers direktør.



Cimber Airs salgs- og marketingsdirektør, Bjarne Rasmussen, supplerede ved at sige, at mens Cimbers ATR-fly til 66 passagerer bruger lidt over ti liter pr. passager på Aalborg og København, bruger Norwegians fly 40-45 liter brændstof på samme strækning.



Cimber Air har på hverdage op mod 80 afgange på dansk indenrigs. Selskabet har 700.000 af de årlige ca. to millioner, som flyver indenrigs i Danmark.



SAS har ca. 800.000 på sine ruter fra Aalborg og Århus til København. Aalborg-København er den største danske indenrigsrute med ca. 800.000 passagerer om året.





HB


Skrevet af