Swiss får løftet pegefinger

Swiss, der sidste år opstod på ruinerne af Swissair, er i så store vanskeligheder, at schweiziske myndigheder ikke længere udelukker en konkurs. Swiss gik på vingerne for at videreføre Swissairs stolte traditioner for kvalitet og pålidelighed, men inden for mere realistiske økonomiske rammer.



Men Swiss udviser efter det første år katastrofale tal. 2002 blev afsluttet med et underskud på næsten én milliard CHF (fem mia. DKK). I de første fire måneder af 2003 skal underskuddet allerede være 300 milliarder CHF (1,5 mia. kr.)



Swiss blev grundlagt med massive tilskud fra staten, der ejer 19% af aktiekapitalen. Nu siger trafikminister Moritz Leuenberger imidlertid, at Swiss ikke skal regne med flere penge. Selskabet må selv klare problemerne, erklærer han. Det kan ske gennem alliancer med andre flyselskaber, færre fly og mindre personale, nye ejerforhold eller ”rent teoretisk også Swiss’ endeligt.”



Storbankerne UBS og Credit Suisse skal have lukket for en kassekredit på 500 millioner franc, som man hidtil kun havde brugt 100 millioner af. Trafikministeren siger, at regeringen ikke har grund til at tvivle på Swiss’ direktion.



Kritikere peger på, at Swiss opererer i et ”strategisk ingenmandsland,” som det hedder i en kommentar i avisen Tagesanzeiger: ”Swiss kan ikke beslutte sig for, om man skal være et lavprisselskab, et ruteselskab eller en feeder-airline, der leverer passagerer til store selskaber som Lufthansa og British Airways.”



Ifølge Tagesanzeiger er Swiss’ flåde og personalestruktur uegnet til lavpristilbud, og landet er for lille til et klassisk ruteselskab. Derfor er den sidste løsning Swiss’ eneste mulighed for at overleve, hedder det.



Swiss-ledelsen vil på et pressemøde i dag oplyse, hvad man agter at gøre. Blandt de medvirkende ventes at blive den nye svenske finanschef, Ulrik Svensson. Han får ifølge schweiziske presseforlydender en årsløn på 900.000 franc (4,5 mio. kr.)

Skrevet af