Novia får ny ejerstruktur

Handlingselskabet Novia, der opererer i Københavns Lufthavn samt lufthavnene i Gøteborg (Landvetter) og Stockholm Arlanda, får ny ejerstruktur. Selskabet, der de seneste år har været ejet af Maersk Air og det belgiske handlingselskab Aviapartner, informerede fredag sine ansatte om, at Lars Thuesen sammen med andre private erhvervsinvestorer er trådt ind i ejerkredsen som hovedaktionær – og at budgetterne for i år peger mod overskud, for første gang i fire år.



Dermed skulle fremtiden tegne lysere for Novia, der de seneste år har lidt store tab pga. konkurrencen fra ikke mindst Servisair. Senest måtte Novia skaffe mere driftskapital i efteråret ved at sælge sin cargodivision til SAS – og kort før jul meddelte en af Novias største kunder, MyTravel Airways (det tidligere Premiair), at det til april i år skifter til SAS, der angiveligt kom med et økonomisk særdeles attraktivt tilbud.



Lars Thuesen har tidligere været hos SAS og Premiair. Fra direktørstolen i Premiair fortsatte hans karriere som direktør i koncernledelsen for engelske Airtours, der bl.a. købte Spies-gruppen med fx. Spies, Tjæreborg og Premiair. Lars Thuesen trådte forrige år tilbage fra koncernledelsen i det daværende Airtours’ hovedkvarter i Manchester. Airtours, der siden blev omdøbt til MyTravel, er i øvrigt meget økonomisk trængt.




Lars Thuesen er endvidere også ejer af og bestyrelsesformand for vores ærede kolleger på Stand By.



Et andet nyt bestyrelsesmedlem i det nye Novia er svenske Lars ”Lasse” Svenheim, der indtil 2001 var adm. direktør for Sterling European.



Novia var i øvrigt tæt på et salg sidste efterår, hvor Swissport, handlingselskabet der blev udskilt fra ruinerne af Swissair, ville købe Novia – men Swissports bestyrelsesformand takkede nej i sidste øjeblik.



Den finansielle og ejermæssige struktur for Novias videreførelse sker ved at etablere to nye driftsselskaber i Danmark og Sverige (sidstnævnte ledes også fortsat af Claus Poulsen). Hertil overføres alle driftsaktiviteter, ansatte, kundekontrakter osv.




Novias gæld bliver i de eksisterende selskaber, som herefter afvikles, hedder det i informationen til de ansatte i Novia. De to nye driftsselskaber samles i et nyt holdingselskab, Novia Scandinavia.



NOVIA TABTE TIL LAVPRISKONKURRENT




Novia var i sin storhedstid sidst i 1990’erne arbejdsplads for over 1.000 ansatte alene i Københavns Lufthavn. De håndterede bl.a. passagerer, bagage og cargo for en lang række flyselskaber som Air France, British Airways, Finnair, KLM, Maersk Air, Premiair, Sabena (det nuværende SN Brussels Airlines), Swissair, TAP osv.




I dag tæller den lille trofaste kundekreds bl.a. Egypt Air, Iberia, polske LOT og Maersk Airs chartertrafik.




Årsagen til nedturen for Novia hedder Servisair. Siden det store franske handlingselskab sidst i 1990’erne holdt sit indtog i Skandinavien, først i Stockholm, siden i CPH, har Servisair ved tilsyneladende konsekvent at tilbyde handling til under produktionsprisen sikret sig mange af Novias kunder, senest i fjor British Airways.




Det har givet masser at lave hos Servisair, men også dundrende millionunderskud. Kilder i lufthavnen siger til Take Off, at Servisair kører med årlige to-cifrede millionunderskud i Skandinavien. Ifølge kilderne er Servisairs økonomi så anstrengt, at selskabet, der har en gæld med kurs mod en milliard danske kroner, forsøger at afhænde dele af sine handlingvirksomhed, der dækker lufthavne i store dele af Europa.



Novia styres i dag af adm. direktør Stig Thygesen, der indtil sidste år var selskabets økonomdirektør. Han afløste Klaus Glendorf, der blev udnævnt til direktør i en andet A.P. Møller-firma.




Det var søndag ikke muligt at træffe Stig Thygesen for en kommentar til den nye udvikling for Novia.



Novia har de seneste år været ejet ligeligt af Maersk Air og Aviapartner. Men det har ikke været noget lykkeligt ægteskab pga. store samarbejdsvanskeligheder mellem de to ejere.

Skrevet af