Kommentaren/Spidsen

Med sit forslag om, at der skal være jernbane fra Århus Station til lufthavnen i Tirstrup, har SF taget hul på en vigtig debat med langt større perspektiver.



For flytrafikken skal naturligvis være en integreret del af den kollektive transport.



I mange år blev danske trafikinvesteringer afgjort af en lille håndfuld bedagede folketingsmedlemmer, der sjakrede med hinanden lidt i porten, og hvis vigtigste indsats var at sikre deres valgkredse en – ind i mellem temmelig diskutabel – udbygning af motorvejsnettet.



Undervejs er meget andet forsømt.



I disse dage er det direkte pinligt at notere, at jernbanesporene er så nedslidte, at DSB har måttet forlænge rejsetiden for overhovedet at kunne skabe en troværdig køreplan.



Forklaringen på den er nok den enkle, at der er flere stemmer og mere festivas i at åbne motorvejsstrækninger end skifte banelegemet ud.



Det har styrket Københavns Lufthavn betydeligt, at passagerer kan stige på tog og køre direkte til den terminal i Kastrup, der skal bringe dem ud i verden.



Her hænger den kollektive trafiks infrastruktur sammen – til gavn for både lufthavn, rejsearrangører og gæster.



Derfor har SF i princippet ret, når de peger på, at en moderne lufthavn naturligvis har en jernbaneforbindelse. Det er f.eks. også problemet i Billund, hvor så meget andet er velfungerende.



Og skal Billund Airport blive et virkelig attraktivt alternativ til både Hamburg og København – og det har både CPH`s kunder og samarbejdspartnere en klar interesse i – må de fremtidige trafikinvesteringer i Jylland også skabe sammenhæng i hele den kollektive transport.



Derfor er forslaget sikkert tænkt som en sommeragurk, der giver partiet lidt profil i det østjyske, men debatten må ikke dø med varmebølgen.



For den rummer nogle forudsætninger for en styrkelse af det danske trafiknet, der kan blive til voldsom gavn for hele samfundet – og naturligvis ikke mindst trafikanterne, lufthavnene, turisterhvervet og rejsebranchen.










Skrevet af