Millionoverskud i Air Greenland

Air Greenland forklarer resultatet for 2005 med bl.a. højere brændstofpriser kostede det 25 mio. kr. mere i forhold til 2004 og til tider ekstremt dårligt vejr på Grønland, hvorved flyvninger må omdirigeres og passagerer indkvarteres på selskabets regning.



Air Greenland oplyser i pressemeddelelsen ikke noget om sine passagertal. Men selskabet, som SAS ejer 34 % af, har reduceret de røde billetpriser til Danmark med 7 % og indenrigs med 14 %. Prisnedsættelserne har givet flere passagerer, herunder turister.



De to datterselskaber – Hotel Arctic og Grønlands Rejsebureau – opnåede ifølge Air Greenland også tilfredsstillende resultater i fjor, uden der oplyses noget nærmere.



Air Greenland får fra april konkurrence på den vigtige rute fra København til Grønland. Det sker når det danske konsortium, Arctic Travel Group, begynder at flyve passagerer til Grønland, hvor de bl.a. skal sejle med kystrederiet Arctic Umiaq Line. Det købte Arctic Travel Group sidste år af hjemmestyret, som nu kun vil give støtte til indenrigsflyvning i Grønland.



Det forhold får denne kommentar i pressemeddelelsen fra Air Greenland: ”Air Greenland står styrket til at løse de transportkrav, det grønlandske samfund har behov for hele året. Også selv om et dansk konsortium får adgang til flyvninger i og til og fra Grønland i højsæsonen, uden at skulle påtage sig forpligtelse til også at flyve i de magre måneder.”



Air Greenland har generalforsamling i Nuuk den 4. april.

Skrevet af