Bornhomstrafikken snyder rejsebureauer for millioner

Det hører bestemt til sjældenhederne at Danmarks Rejsebureau Forening offentlig beskylder en på papiret samarbejdspartner for urent trav. Men det er sket med Bornholmstrafikken, der har monopol på at sejle mellem Bornholm og resten af Danmark.



DRF’s vrede skyldes, at Bornholmstrafikken sælger halvdelen af sine billetter som ”billigbilletter,” som der ikke skal betales provision af til rejsebureauerne.



”Rejsebureauer er ofre for Bornholmstrafikkens kreative omgang med færgebilletter,” hedder det fra DRF’s direktør, juristen Lars Thykier. DRF vil ikke finde sig i, at Bornholmstrafikken ”fifler” med billigbilletter for at undgå at betale provision til danske rejsebureauer.



Danske rejsebureauer, primært på Bornholm, mister mindst 10 millioner kr. i årlig omsætning – og arbejdspladser forsvinder, fordi Bornholmstrafikken kalder ca. halvdelen af sine billettyper ”billigbilletter,” siger DRF’s direktør. DRF har forgæves forhandlet med rederiet om en løsning på problemet.



”Bornholmstrafikken skal ifølge kontrakten med Trafikstyrelsen under Trafikministeriet betale rejsebureauerne provision, når bureauerne sælger færgebilletter til normalpriser, undtagen ikke hvis det er billigbilletter. Provisionen er betaling til rejsebureauerne for deres salgs- og servicearbejde overfor kunderne på vegne af Bornholmstrafikken. Et arbejde som Bornholmstrafikken åbenbart for halvdelen af billetternes vedkommende mener ikke har nogen værdi,” hedder det.



”Bornholmstrafikken besluttede ved årsskiftet at definere en lang række billettyper som billigbilletter, således, at op mod 50% af de solgte billetter i dag er billigbilletter. Det er helt uacceptabelt. I kontrakten med Trafikstyrelsen står, at andelen af billigbilletter må udgøre ca. 15% af det samlede udbud af billetter. Denne fiflen har kun det formål at få rejsebureauerne af banen ved at undgå, at betale provision til rejsebureauerne,” siger Lars Thykier og fortsætter:



”Dette understreges af, at Bornholmstrafikken nu også tilbyder sine standardbilletter på selskabets hjemmeside – med en rabat som rejsebureauerne ikke kan få hos Bornholmstrafikken.”



Trafikstyrelsen medgiver overfor DRF, at Bornholmstrafikken ikke kan definere børne-, pensionist-, pendler-, gruppe- og handicapbilletter osv. som billigbilletter, som de nu gør – heller ikke selv om de sælges med rabat. Alligevel kan Trafikstyrelsen ikke gribe ind, oplyser DRF.



I kontrakten står nemlig, at billetterne skal kunne sælges på ”rimelige kommercielle vilkår”.

Det vil sige, at hvis Bornholmstrafikken selv vurderer at en billettype vil skulle sælges med tab, kan den undlade at betale provision. Og Trafikstyrelsen overlader det til Bornholmstrafikken selv at vurdere, hvad der er ”rimelige kommercielle vilkår,” lyder anklagen fra DRF.



”Det er absurd. Bornholmstrafikken har monopol på færgefart til og fra Bornholm. De dumper jo ikke priserne og sælger billetter med tab. Tilbage står at aftalen åbenbart ikke kan anvendes overfor en statsejet virksomhed. Den manglende indgriben betyder, at Bornholmstrafikken tager brødet ud af munden på en række rejsebureauer, selv om virksomheden efter vor mening åbenlyst bryder en indgået kontrakt med staten,” siger Lars Thykier, som nu vil rejse sagen politisk.



Bornholmstrafikken sejler fra Rønne til Ystad i Sverige, Køge og Sassnitz i Tyskland.

Skrevet af