Passagerer på lavprisselskab er for længe om at komme på plads

Lavprisselskabet Southwest i USA, der er på nippet til at slå Northwest som femte største ruteselskab i USA, er parat til at gå nye veje. Selskabet har ellers siden starten i 1971 slået sig op på open seating. “Gå om bord og find selv en plads.” Samtidig var opskriften, at flyet skulle vendes og starte igen inden for 20 minutter. Her lå nøglen til økonomisk drift.



Det har også vist sig at holde stik, og selskabet er et af de mest succesfulde i USA. Men nu tager det mindst 30 minutter at få passagererne ind og ud. De er for længe om at komme ind, få udsøgt sig en plads og få den meget begrænsede håndbagage op på hylderne.



Derfor starter forsøg med 200 udvalgte afgange fra San Diego 10.juli med pladsreservering, som hos de fleste andre flyselskaber i verden. Blandt de udvalgte ruter er både korte, mellem og de lange.



Et reserveringssystem er både kompliceret og kostbart. Derfor har Southwest allerede oplyst, at et pladreserveringssystem i givet fald først vil være på plads i 2008.




Skrevet af