Sterlings konkurs øger kapaciteten på flere ruter

Foreløbig er seks selskaber i kamp om Sterlings 2,5 mio. passagerer fra danske lufthavne, primært København.

Dermed truer en markant overkapacitet, hvilket kan ende i en gigantisk priskrig med rutelukninger til følge.



Det mener Travelbroker Nordic, der har sammenlignet den udbudte kapacitet fra Sterling før dets lukning med bebudede og nystartede ruter i det flere flyselskaber kalder ”efter-Sterling-planen”.



Selskaberne har nærmest stået i kø for at samle de ca. 2,5 mio. passagerer op, som Sterling årligt transporterede på selskabets ruter i og fra Danmark.



Norske Norwegian præsenterede på konkursdagen, 29. oktober, 11 nye ruter fra København. Siden fulgte meddelelser om ruteudvidelser fra Cimber Air, Easyjet, SAS, Sun-Air, Spanair samt KLM’s Transavia.



SAS Danmark blæste i sidste uge til offensiv med tre nye ruter fra sommerprogrammet fra København samt øgning af frekvenserne på allerede etablerede ruter.



SAS’ vicekoncernchef, danske John Dueholm, chef for bl.a. flyselskabet SAS, sagde før Sterlings konkurs, at for at opnå balance mellem udbud og efterspørgsel, skal der skæres 10 – 15 % yderligere af kapaciteten.



I stedet er det modsatte sket. Sterlings konkurs har tvunget SAS til at forsvare sit marked, når konkurrenterne angriber. Derfor indsætter SAS ekstra kapacitet på præcis de ruter, Norwegian har sig på.



Men det betyder samtidig en voldsom overkapacitet i markedet på en række ruter. Fra Københavns især på ruterne til Alicante, Barcelona, London, Malaga, Nice og Rom.



På København-Barcelona havde Sterling syv ugentlige afgange. Nu erstattes disse af SAS (7), Spanair (7), Transavia (3) og et endnu uoplyst antal fra Norwegian.

Det betyder en forøgelse af kapaciteten fra syv til minimum 17 ugentlige afgange – en stigning på ca. 150 %.



Fra Billund Lufthavn, hvor Sterlings ruter udgjorde op imod 25 % af udenrigsrutetrafikken, har Cimber og Sun-Air indsat ekstra kapacitet. I begge tilfælde til London.



Cimber Air vil flyve dagligt til London Gatwick, mens Sun-Air vil flyve to gange dagligt til London City Airport. Der er dog tale om begrænset kapacitet, idet Sun-Air kan tilbyde samlet 56 sæder på de to daglige afgange, mens Cimber kan tilbyde 48 sæder på sin daglige afgang. Et samlet dagligt sædeudbud på omkring 100 sæder, hvor Sterling producerede op imod 300 sæder dagligt.



”Vi mangler stadig reaktionen fra Air Berlin og Ryanair på Sterlings konkurs. Det vil ikke være usandsynligt, at Ryanair vil øge antallet af ruter fra Billund, mens Air Berlin vil forsøge at overtage nogle af de ruter fra København, der endnu ikke er budt på,” siger direktør Ole Kirchert Christensen fra Travelbroker.dk



Samtidig er der usikkerheden om, kuratorerne i boet efter Sterling finder en køber. En mulig køber vil melde sig i konkurrencen på en række ruter, hvor der allerede er voldsom overkapacitet. Det vil blive en udfordring, der vil kræve en industriel aktør på banen. Alt andet vil være forretningsmæssigt selvmord, skriver Travelbroker.dk


Skrevet af