Anita Wagner Feddersen, chef for Air France KLM i Danmark, byder velkommen til rejsebureauagenterne ved torsdagens Delta-sammenkomst på Manon Les Suites i København. Foto: Henrik Baumgarten.

29.000 passagerer på USA-rute til København

Over 150 rejsebureauagenter var i aftes samlet i København for at markere åbningen af amerikanske Delta Air Lines’ kommende sæsonrute fra JFK-lufthavnen i New York til København.

Ruten, som er Skyteam-medlemmets eneste til Skandinavien, flyves i år dagligt fra 24. maj til 3. september med en Boeing B767-300.

Klik for stort format. Repræsentanter for aftenens værter ved Delta-sammenkomsten i på Manon Les Suites-hotellet i København. Sponsorerne var udover selvfølgelig Delta også Air France KLM, VisitCalifornia, SightseeingPass.com og danske Guldsmeden Hotels. Foto: Henrik Baumgarten.

Det er en uge længere end sidste år, men til gengæld flyver Delta Air Lines som udgangspunkt ruten mellem JFK og København med en mindre version af Boeing B767-300 end sidste år.

Versionerne af flytypen, som Delta brugte sidste år mellem JFK og København, havde plads til mellem 260 og 280 passagerer på business class, premium economy og economy.

Delta har fem versioner af B767-300 – og typen, der er lagt op til at betjene København i år, har plads til 225 passagerer, 25 på business, Delta One, 29 på premium economy, Delta Comfort+, resten er på economy.

Ruten flyves i samarbejde med Skyteam-partnerne Air France KLM. Og Delta havde sammen med Air France KLM torsdag inviteret danske rejsebureauagenter til den flotte årlige sammenkomst for at markere den kommende åbning af sæsonruten. De 150 pladser til arrangementet var hurtigt blevet booket af agenterne – og der var knap 50 på venteliste.

Medsponsorer af torsdagens sammenkomst var VisitCalifornia, SightseeingPass.com og danske Guldsmeden Hotels, arrangementet blev holdt på Guldsmede-hotellet Manon Les Suites i det fantastiske indendørs atriumområde med masser af grønne planter og en stor, lavvandet pool.

Klik for stort format. Som led i underholdningen ved torsdagens Delta-arrangement var blandt andet en drag-person, der her er kommet i godt selskab med Morten Westergaard, til højre, fra high end-rejsebureauet Voya Travel i Charlottenlund. Privatfoto.

30.000 passagerer
Jan Feenstra, salgschef for Delta i Nordeuropa, sagde torsdag til STANDBY.dk, at der forventes en belægning på JFK-ruten på 90 procent.

Holder det tal og bruges den bebudede 225-sæders version af B767, vil det betyde, at de 72 flyvninger i hver retning under sæsonen med 450 udbudte daglige sæder i hver retning med en belægning på 90 procent vil betyde i alt 29.160 rejsende i begge retninger.

Omkring 75 procent af passagererne på ruten er nordamerikanere, der typisk skal sejle krydstogt med start i Københavns Havn. Resten er primært danskere og skandinaver der skal til New York eller videre med Deltas store rutenet fra JFK ud i blandt andet USA.

Jan Feenstra sagde i aftes også til STANDBY.dk: ”Jeg må desværre gentage mit svar på dit spørgsmål fra sidste år: Der er desværre ingen signaler fra Delta om at de vil gøre ruten mellem JFK og København helårlig eller sæsonen længere. Deltas netværksplanlægning bruger selskabets fly hvor det er mest effektivt, også i form af indtjening.”

Delta Air Lines bliver i år ekspederet i Københavns Lufthavn af handlingselskabet Menzies – Jason Schafer er stationschef for Delta i såvel Island, som selskabet også betjener, samt Københavns Lufthavn.

Masser af Delta-ruter
En opgørelse på hjemmesiden anna.aero viste forleden, at Delta er et af de flyselskaber i verden med flest ruter. Alene i dette års sommersæson har Delta, hvis hovedbase er Atlanta-lufthavnen i Georgia, i alt 939 ruter til 322 lufthavnen verden over – dog er hovedparten af ruterne på amerikansk indenrigs.

Relaterede artikler:

Amerikansk flyselskab atter til København

Tre flyselskaber har hver sin rekord

KLM er verdens ældste flyselskab