En Boeing B777-300 fra KLM, der regnes som verdens ældste flyselskab under eget navn. Pressefoto: KLM.

KLM er verdens ældste flyselskab

Til oktober fejrer det hollandske flyselskab 100 års jubilæum – det gør KLM til verdens ældste der stadig er på vingerne under eget navn, viser ny opgørelse over verdens 10 ældste flyselskaber.

Grundlæggelsen af Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (Kongelige Hollandske Flyselskab) KLM, skete i oktober 1919.

Dermed fejrer KLM til oktober 100 års jubilæum som verdens ældste flyselskab under sit nuværende navn, viser opgørelse fra CNN over verdens ti ældste flyselskaber.

Det kongelige i KLM’s navn kom via en godkendelse fra den hollandske dronning Wilhelmina. KLM, der sidste år havde 34,2 millioner passagerer, havde sin første flyvning i maj 1920 med en firesædet De Havilland DH.16 fra Amsterdam til den siden nedlagte Croydon Airport ved London.

Lige efter Anden Verdenskrig blev KLM i 1946 første europæiske selskab med ruteflyvning til New York med en 1946 DC-4.

Som en slags fødselsdagsgave til 100 års jubilaren købte den hollandske stat sidste måned en større aktiepost i Air France KLM – de to selskaber blev fusioneret i 2004. Med købet af seks procent af Air France KLM har den hollandske stat nu 13 procent af aktierne – mens den franske stat ejer 14 procent.

2) Avianca fra Colombia blev også grundlagt i 1919, men regnes for lidt yngre end KLM. Avianca havde sidste år 30,5 millioner passagerer.

Det blev grundlagt af tyske immigranter som SCADTA og blev sidst i 1930’erne overtaget af det daværende amerikanske flyselskab, Pan Am, Pan American World Airways.

I 1949 kom selskabet atter på colombianske hænder ved at SCADTA blev slået sammen med et andet colombiansk flyselskab, SACO (Servicio Aéreo Colombiano) og fik sit nuværende navn.

3) Australske Qantas – etableret i 1920 – er en forkortelse for Queensland and Northern Territory Aerial Services.

Selskabet, der blev privatiseret i 1990’erne, havde sidste år 55,3 millioner passagerer – og har siden 1944 fløjet med kænguruen på haleroret af sine fly.

Klik for stort format. Australske Qantas regnes som verdens tredjeældste flyselskab – det er en forkortelse for Queensland and Northern Territory Aerial Services. Her er selskabets bemalinger gennem årene – med den nyeste i forgrunden. Illustration fra Qantas.

Var verdens største flyselskab
4) Aeroflot, der blev oprettet i 1923, var i tiden under Sovjetunionen verdens største flyselskab – sidste år havde det 55,7 millioner passagerer.

Dets oprindelige navn var Dobrolet, men skiftede i 1932 navn til Aeroflot, da Sovjetunionen samlede alle sine fly under et fælles varemærke.

Aeroflot var i 1956 først med introduktionen af et af verdens første civile jetfly til passagertransport, Tupolev Tu-104.

Da Sovjetunionen blev opløst blev også en række russiske flyselskaber udskilt – men selve Aeroflot ejes stadig af den russiske stat.

5) Czech Airlines (CSA) blev også stiftet i 1923 og havde sidste år 2,9 millioner passagerer. Det blev grundlagt som statsligt flyselskab for det nye land Tjekkoslovakiet, men er i dag primært privatejet.

Blandt de specielle ting ved det nuværende CSA er, at det var første flyselskab til at have en passagerrute udelukkende betjent med jetfly – mellem Prag og Moskva.

På den negative front var CSA også første flyselskab der blev udsat for en stor flykapring, da et af dets fly i 1950 blev kapret og omdirigeret til det daværende Vesttyskland.

6) Finnair er stadig statsejet, den finske regering har tæt på 56 procent af aktierne i selskabet, der sidste år havde 13,2 millioner passagerer. Det nuværende Finnair blev etableret i 1923. Navnet Finnair blev introduceret i 1953.

Finnairs præfix’ AY stammer fra starten, hvor forgængeren hed “Aero O/Y,” og hvor det første og sidste bogstav blev brugt til at skabe AY. I sine 12 første år fløj det nuværende Finnair kun med vandfly på grund af de knap 200.000 søer i landet.

Flyvehistorisk blev Finnair i 1983 det første europæiske flyselskab med direkte rute til Tokyo, betjent med DC-10. Og fem år senere var selskabet det første europæiske med en direkte rute fra Europa til Kina.

Fra landsbrugsfly til 192 millioner passagerer
7) Delta Air Lines blev oprettet i 1924 og er USA’s ældste flyselskab – det havde sidste år 192,5 millioner passagerer.

Deltas forgænger var småfly der sprøjtede marker i sydstaterne. Siden er selskabet bare vokset med overtagelsen af blandt andet Pan Ams rutenet på den amerikanske østkyst og ruterne til Europa samt opslugningen af Northwest Airlines i 2008.

8) Tajik Air fra den tidligere russiske republik Tadsjikistan lettede først gang i 1924 – men lukkede på grund af økonomiske problemer i januar i år.

9) Air Serbia kom til verden i 1927 og fløj sidste år med 2,6 millioner passagerer. Dets forgængere tæller en række flyselskaber fra det tidligere Jugoslavoen, blandt andet Jat Airways. I 2013 købte Etihad Airways fra Abu Dhabi 49 procent af Jat Airways og omdøbte det til det nuværende Air Serbia.

10) Iberia kom også til verden i 1927 og havde sidste år mere end 55 millioner passagerer. Det tidligere privatejede nationale spanske flyselskab blev oprindeligt stiftet for at klare postflyvninger mellem Madrid og Barcelona.

Efter Anden Verdenskrig blev Iberia, der også er navnet på halvøen med Spanien og Portugal, første flyselskab til at flyve mellem Europa og Sydamerika. Iberia blev privatiseret i 2001 og i 2010 sammenlagt med British Airways som IAG, International Airlines Group.

Relaterede artikler:

Singapore Airlines klar til verdens længste rute

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Singapore Airlines topper atter anerkendt hitliste