Fredagskommentaren: OL i luftfart fik en spændende åbning

Af Ejvind Olesen, Take Offs udsendte medarbejder,



OL I LUFTFART er i gang. Legene blev åbnet af formanden for selskabernes olympiske komite, IATA, som med grådkvalt stemme lagde op til stribevis af bundrekorder. Det var der ikke noget nyt i. Sådan har det altid været. Han så dog en virkelig rekord i møde, nemlig prisen på flybrændstof.



Derefter udtrykte han håbet om, at alle lavprisselskaber måtte blive stoppet og udelukket fra legene på grund af doping.



”Ingen kan leve ved vore lege uden at tjene penge. Da de ikke gør det, må de være dopet med opkvikkende midler fra andre, og det diskvalificerer dem,” sagde han, mens tilskuerne buhede så højt, at det ikke var en olympisk åbning værdig. Men de fleste var også ansat i Alitalia og havde taget fri for at se OL live.



På den olympiske cykelbane var de i gang med 1.000 meter udskilningsløb. Her havde Maersk Air lagt sig klart i spidsen. Allerede ved første passage røg sommerruterne til Frankrig. I anden omgang var det ruten til Færøerne. Det kom overraskende for mange, som ellers havde satset på netop dén rytter.



Da de nåede til tredje runde var der stort frafald. Stribevis af ryttere fra Billund faldt fra. De øvrige ryttere holdt næsten stille af frygt for, at det skulle blive dem næste gang, men træner Finn Øelund fik dem i fart igen. ”I skal bare tro på jer selv. Vi skal ikke have for meget pedalarbejde, som ikke fører til noget,” sagde han.



SAS VAR MED i alle discipliner. Det var en del af træner Jørgen Lindegaards filosofi. Man kan jo ikke vinde lutter guldmedaljer. ”Husk, det vigtigste er ikke at vinde, men at deltage,” sagde han med det berømte olympiske slogan i bagagen.



Lindegaard kom netop fra en bane, hvor han havde hentet sin guldmedalje for bundrekord i halvårsregnskaber. Samtidig havde han besluttet sig til at trække sit lavprisselskab Snowflake fra lerdueskydning for lavprisselskaber. ”Jeg synes den virker lidt ude af form,” kommenterede han.



Til gengæld så man SAS-deltagere over hele anlægget. De var med i business, i fritid, på kortbane og på langbane, med små fly og med store fly. I nogle discipliner med en pæn placering, i enkelte med medaljechancer, men da de mødte frem til finalen i roningens sidste disciplin, otteren, med ti mand i båden, blev de simpelthen disket.



CIMBER AIR HAVDE forsøgt at komme med i indmarchen, men det satte SAS sig i mod. De havde ellers udset Jørgen Nielsen, som fanebærer for det danske hold. Nu blev det i stedet trafikminister Flemming Hansen. Dels var han nogenlunde neutral, dels havde han sådan nogle flotte kondisko fra sin egen forretning i Vejle.



Til gengæld stillede Cimber Air op i 50 meter luftpistol og forsøgte at ramme plet på alle de skiver, hvor Maersk Air havde trukket sine deltagere.



Sterling havde valgt at deltage på de korte distancer som 100 og 200 meter løb. Her drejer det sig om at få en god start mod hurtige og omstillingsparate konkurrenter. Favoritterne var fra Ryanair, som havde studeret det med det aerodynamiske udstyr.



Tøj giver luftmodstand, derfor stillede hele holdet nøgne op, dog med logo malet på brystet. Det sparede alt sammen på udgifterne. Specielt den langbenede stewardesse på 100 meter blev publikums favorit.

Sterling fik en række mellemgode placeringer. Men ingen medaljer, men pressen fik travlt, da de så Sterling og Nordic Airlinks coacher i indgående samtale.



VED afslutningsceremonien var alt fryd og gammen, da musikken spillede og alle sang med på ”Fly me to the Moon”. Nu skulle de hjem og en ny hverdag kunne begynde.

Skrevet af