På onsdag kommer Ryanair til København for at hyre piloter til lavprisselskabet, der ikke har nogen fagforening, men til gengæld udvider konstant og derfor har brug for folk. Der er sat en halv snes timer af til møder og roadshow på Hotel Hilton.
Det overraskende er imidlertid, at de første fire timer er reserveret til SAS-piloterne, tilsyneladende efter aftale med Dansk Pilotforening. I hvert fald meddeles for foreningens hjemmeside, at Ryanair har valgt at forbeholde de første fire timer for SAS-piloter, og derefter er der åbnet for andre piloter.
Der er fortsat flere sygemeldinger end normalt, og fredag måtte otte flyvninger aflyses. Således kom en del passagerer, som skulle have været til Amsterdam ved 14-tiden, først med kl. 20,40. SAS var ikke i stand til at give andre muligheder. En styrmand meldte sig syg tre kvarter før mødetid, og der var ikke flere ledige piloter på stand by.
På overfladen er der ellers forholdsvis roligt mellem SAS og piloterne. Formelt udveksles synspunkter mellem ledelsen og organisationen fortsat i Stockholm med nyt møde på mandag.
Samtidig sagde koncernchef Jørgen Lindegaard ved regnskabsaflæggelsen torsdag, at SAS ikke går på kompromis om kravet om omdeling i de tre nationale flyselskaber, som det er sket med al det øvrige personale.
Til gengæld blev koncernchefen mere blid i mælet, da de kommende overenskomstforhandlinger blev nævnt. “Vi respekterer naturligvis arbejdsmarkedets vilkår, men jeg håber og tror vi i en god forhandling kan nå et resultat.”
På Take Offs spørgsmål om ikke det er rigtigt, at der står et større millionbeløb til brug af piloter, især på langruterne, som ikke udnyttes, lød svaret:
“Jo, der er korrekt, at der står et antal ubenyttede pilottimer, som vi ikke udnytter før det kommer til en ekspansion, men den håber jeg sandelig også vi er tættere på, efter at vi endelig har fået plus i regnskabet,” lød svaret.
-ejv
Tagget med: Dansk Pilotforening Hilton Ryanair SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

