SAS-pilotkonflikt i hårdknude

Et enkelt opkald fra SAS’s ledelse til de aktionerende piloter ville være tilstrækkeligt til at få flyene på vingerne igen.
Det siger talsmand for de strejkende SAS-piloter, Bjørn Rothman, til Stand By.

”Hvis bare SAS’ ledelse ringede til os og indikerede, at man var åben for en dialog om vores fremtidige arbejdsvilkår, så ville situationen se helt anderledes ud,” siger Rothman og fortsætter: “Vi vil hellere end gerne sidde i cockpittet om en time. Vi afviser ikke ledelsens diktat, men ønsker bare løfte om en dialog. Vi er klar, når SAS er klar – til en dialog.”

Konfronteret med de aktionerende piloters krav siger SAS’ kommunikationsdirektør, Bertel Ternert: “SAS’ ledelse vil på ingen måde indlede forhandlinger med andre parter end dem, der forhandles med nu.”

Han bekræfter over for Stand By, at det er formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holdgaard.

Situationen er nu så fastlåst, at viceadministrerende direktør i SAS Danmark, Jens Villumsen, siger til TV-Avisen tirsdag, at det heller ikke er sikkert, at der kommer fly på vingerne torsdag.

Pilotkonflikten koster SAS op mod 30 mio. DKK i døgnet. Sagen er indbragt for arbejdsretten i Stockholm, fordi den er overenskomststridig.

SAS-piloterne nedlagde mandag arbejdet, fordi de mener, at SAS har brudt en to-årig aftale, inden den var udløbet. Overflytning fra Scandinavian Airlines til SAS Danmark vil ifølge piloterne betyde mere utrygge ansættelser, dårligere løn og indbyrdes konkurrence mellem piloterne i de tre lande.

Samtidig med, at de danske SAS-piloter aktionerer, så har piloterne hos SAS Braathens i Norge lagt sig syge på stribe. Det betyder, at også SAS-trafikken i Norge er ramt af massive forsinkelser.

Skrevet af