Hestetransport ved KLM-fly. Foto: Air France KLM Cargo.

5.500 heste på vingerne i Schiphol

Ifølge den hollandske storlufthavn er heste den type pattedyr, Schiphol har flest af om året. Og afhængig af, hvad ejeren vil betale, kan de flyve på economy, business eller first class…

Blandt andet som følge af deres størrelse, flyver heste primært kun i fragtfly og i særlige containere, kaldet ”air stables” eller ”horse-stalls”. Der kan typisk være tre heste i en sådan container, men så er pladsen også trang.
Derfor vælger nogle hesteejere at sende to heste i én container – eller blot en enkelt hest, hvis det skal være rigtig fint. Men der er også eksempler på, at et fragtfly er blevet sendt afsted fra eller ankommet til Schiphol med kun én hest ombord – for at dyret ikke skulle blive forstyrret af andre heste på rejsen.

Amsterdams lufthavn, Schiphol, har lavet opgørelse over sine transporter af pattedyr sidste år, og her kom hestene ind som det hyppigst flyvende. I alt blev det til 5.500 heste og ponyer, der sidste år fløj med fragtfly til og fra Schiphol. De fleste af hestene skulle enten deltage i konkurrencer andre steder i verden eller skulle sendes til en ny ejer.

Heste klar til transport med Qatar Airways. Arkivfoto.

Der passes godt på de ofte kostbare heste – med på flyvningerne er en eller flere hestepassere, der sørger for, at dyrene efter omstændighederne har det godt og at de får mad og drikke. Det er i hestenes tilfælde primært havre og vand, lyder det fra Schiphol.

Hestene ankommer til Schiphol med lastbil eller fly fra en anden lufthavnen. Indtil de skal videre opstaldes de i Schiphol Animal Centre.

En af de dyreste hesteflyvninger sidste år fra Schiphol var til en stor springkonkurrence i Las Vegas, World Cup Jumping. Her lettede flyet med heste til en samlet værdi på over 100 millioner euro – cirka 750 millioner kroner.

Der er blandt andet også større hesteflyvninger til Miami, der om vinteren er vært for konkurrencer indenfor dressurridning eller polo-turneringer. Ligeledes er der fra Schiphol årligt flyvninger til Qatar, der er vært for hestesportens Global Champions Tour.

Hestene har eget ”pas”
De fine heste har godt nok ikke eget pas med foto af hovedet. Til gengæld indeholder et ”hestepas” tegninger eller fotos af hesten fra flere vinkler. Ligeledes har hestene en lille nummereret microchip i kroppen, hvis nummer også står i dens pas. Og i stedet for et stempel fra en pasbetjent, stemples passet af en dyrlæge som bevis på, at hesten er sund og rask.

Relaterede artikler:

Delta stiller større krav til flyvende dyr

Oslo får flere nye luftfragtruter

Københavns Lufthavn vil øge luftfragt

 

x

Læs Også

Turistdirektør håber på flere easyJet-ruter

Direktøren for VisitAarhus glæder sig over de kommende easyJet-ruter til Aarhus – og har forslag til andre ruter der kunne flyves til lufthavnen i Aarhus.

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Helsinki, Keflavik i Island og Amsterdam er blandt de 10 lufthavne, hvorfra der flyver flest rejsende til Københavns Lufthavn for at skifte til langrutefly.

Langsom vækst for kvinder som piloter

Stadig flere kvinder bliver piloter, men stigningen går ikke hurtigt. Kun 3 europæiske flyselskaber er blandt de 20 i verden med flest kvinder i cockpittet.

BA skælder ud på London Heathrow

Den er alt for lange ventetider ved paskontrollen i London Heathrow – passagererne kan stå i kø i timevis, lyder det fra British Airways’ koncernchef.

Dansker chef for Norwegians 6.000 kabineansatte

Tidligere chef for kabinepersonalet hos SAS i Københavns Lufthavn og senest Director Cabin Crew i det norske rekrutteringsselskab OSM Aviation er netop blevet øverste ansvarlige for samtlige Norwegians kabineansatte.

DRF vil ikke fraråde flyselskaber

Sidst på måneden har Fogedretten i Københavns Byret for første gang en inkassosag i Københavns Lufthavn mod et flyselskab, spanske Vueling, der ikke vil betale bøder for forsinkelser. Danmarks Rejsebureau Forening kigger på sagen.