Der bliver brug for masser af fragtflyvninger når vaccinen mod coronavirussen er klar og skal distribueres verden over. Her er det et Boeing B747-8F fragtfly fra Cargolux i Luxembourg – med ”mundbind.” Pressefoto: Cargolux.

Tusindvis af jumbojets skal flyve med coronavaccine

Når coronavaccinen en dag er klar, skal de mange milliarder doser sikkert og uden komplikationer distribueres verden over. Ifølge IATA vil det kræve 8.000 flyvninger med store fragtfly.

Teams af private og offentlige forskere, farmaceutiske og medicinalkoncerner verden over arbejder i døgndrift med at ”opfinde” vaccinen, der kan vaccinerer menneskeheden mod coronavirussen og bringe kloden på kurs tilbage mod mere normale tilstande.

Den dag, hvor en eller flere vacciner er godkendt og kan bruges til massevaccinationer, skal vaccinen hurtigt massefremstilles og bringes ud til alle dele af verden, også af fragtfly.

Og dén distributionsopgave bliver massiv. Det bliver en logistisk opgave, verden ikke har set magen til, vurderer International Air Transport Association ifølge CNN.

Ifølge IATA vil opgaven med at bringe bare én dose ud til hver af de skønsmæssigt 7,8 milliarder mennesker, der i dag befolker jorden, kræve 8.000 flyvninger med fragtfly i Boeing 747-størrelsen. Og dén planlægning skal verdenssamfundet allerede nu i gang med. Det kan ikke vente til vaccinen er klar, lyder det fra IATA.

“Sikker levering af de mange milliarder Covid-19 vacciner vil formentlig blive dette århundredes største opgave for luftfragtbranchen,” forudser IATA’s generaldirektør, Alexandre de Juniac.

“Vi opfordrer allerede nu verdens regeringer til at påbegynde klargøringen af denne massive logistiske udfordring. Der skal tænkes sikkerhed, opbevaring af de mange milliarder doser under korrekte forhold, herunder temperaturer, papirarbejde ved grænsekontroller, trænet personale og alle mulige andre aspekter,” siger generaldirektøren.

Medicin skal transporteres under særlige forhold
Når en eller flere vacciner er godkendt, skal de massefremstilles og sendes ud i verden, det kræver nødvendig planlægning. Også fordi vaccinerne er værdifuldt gods, der skal beskyttes mod tyveri.

Luftfragtselskaber som Atlas Air, Air Bridge Cargo (ABC) og Cargolux har i dag sammen med mange andre flyselskaber masser af daglige flyvninger under coronakrisen med medicinsk udstyr og andre fornødenheder.

Særligt byggede fragtfly kan komme i spil til transporten af coronavaccinerne, blandt andet fordi de har særlige indretninger af fragtområderne. Her kan de opbevare for eksempel medicin under de nødvendige temperaturer, fra næsten frysepunktet og op til 30 grader, afhængig af hvilken temperatur i dette tilfælde medicin skal opbevares under.

Omkring halvdelen af verdens luftfragt flyves i lastrum på normale passagerfly, mens specialiserede luftfragtselskaber ekspederer den anden halvdel, oplyser IATA.

Relaterede artikler:

Boeing 747 får ”mundbind” på

Flere passagerfly flyver luftfragt til og fra Danmark

Medie: Boeing vil stoppe 747-produktion