Vil fusionere Malmø Sturup og CPH

Øresundsregionens luftfartssektor har mange styrkepositioner, oplagte samarbejdsmuligheder og kun få ulemper at slås med, siger cheferne for CPH og Malmø Sturup. En af ulemperne er modsætningen mellem privat og statsligt ejerskab.



“Lav Sturup om til et aktieselskab og lad os fusionere. Vi har diskuteret denne mulighed med det statslige svenske Luftfartsverket i over ti år, men er ikke kommet nærmere. Som det er nu, har vi i princippet samme relationer til vore svenske kolleger som til den russiske enklave Kaliningrad,” siger CPH’s adm. direktør Niels Boserup.



Mens det ligger fast, at banekapaciteten i Kastrup ikke kan udvides, er der de seneste 10-15 år investeret betragteligt i Sturup, som nu har tidssvarende banekapacitet med tilhørende passagerfaciliteter. Fx. er lavprisselskaberne et punkt, hvor arbejdsdelingen mellem Kastrup og Sturup og eventuelt Roskilde kan udvikle sig.



”Til sammenligning med vore 18 millioner passagerer har alle lufthavnene i Berlin tilsammen 11 millioner passagerer om året. I Hamborg er der 10 millioner. Begge steder er store befolkningscentre, men deres lufthavne har ikke en international status, som matcher vores, og derfor er der færre direkte forbindelser ud af dem,” siger Niels Boserup.



”Vi ønsker en direkte togforbindelse mellem Sturup og Kastrup og vil gerne have motorvejen helt frem til Sturup,” siger Staffan Karlsson, direktør for Malmø Sturup.

Skrevet af