Gulf Air fyrer 1.500 medarbejdere

CEO André Dose fortæller, at selskabet taber mere end USD 1 mio. hver dag og har nu løftet sløret for planerne for en turn around, som skal gennemføres over to år og koste USD 822 mio., som ejerne skyder ind.

En del af midlerne bliver brugt til at lempe problemerne ved masseafskedigelserne i et land, hvor afskedigelser i et statsejet foretagende er praktisk talt ukendt. Det normale er, at jobs i virksomhederne benyttes af de regerende familier til at sikre loyalitet og fordele olie-velstanden.

Tidligere i april blev tre vice presidenter afskediget, mens to selv sagde op. De fleste opsigelser kommer til at ramme kabinepersonale og personale stationeret i udlandet, hvilket ikke mindst vil ramme udlændinge for at reducere effekten i Bahrain.

André Dose regner med at spare USD 175 mio. årligt.

I øvrigt skal flyflåden slankes til 28 Airbus fly fra det nuværende antal på 34. Det betyder salg af selskabets ni Boeing fly og anskaffelse af fire nye Airbus i begyndelsen af 2008 samt yderligere otte i 2010 for at holde flåden up to date..

En del tabsgivende ruter skæres bort. Det gælder ruter til Sydney, Hong Kong, Singapore, Johannesburg og Dublin. Samtidig øges rutetrafikken i Mellemøsten.

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.