Momsstrid mellem flyselskaber og myndigheder

Skatteministeriet har netop fremsat et lovforslag om at bringe danske regler for flymoms på omgangshøjde med EU-reglerne. Ifølge EU skal flyselskaber være helt og aldeles momsfritaget, hvis de overvejende flyver udenrigs. Men indtil nu har dansk lov krævet, at danske flyselskaber betaler moms af indkøb til deres indenrigstrafik, selv om de overvejende flyver i udenrigstrafik.
Det vil skatteministeriet nu lave om, og ifølge ministeriet vil de nye regler give flyselskaberne en betydelig gevinst.
”Forslaget skønnes med en vis usikkerhed at medføre, at luftfartselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigsfart, får en økonomisk gevinst på mellem 175 og 200 mio. kr. årligt, som vil kunne medføre et prisfald på ca. syv procent for selskabernes indenrigsflyvninger,” står der i bemærkningerne til lovforslaget.

Men hverken SAS, Sterling, Cimber Air eller Danish Air Transport betaler moms, lyder det fra alle fire selskaber.
”Hverken Cimber Air eller SAS har haft en momsudgift siden 2005, da EF-domstolen i forbindelse med en sag mellem Cimber Air og staten dømte dansk momslov i strid med 6. momsdirektiv og sagde, at selskaberne havde ret til at få alle leveringer uden moms. Efter den dom meddelte Cimber Air og SAS staten, at de ikke længere ville betale moms, og det nikkede myndighederne til.
Men først i december 2006 kom en officiel udmelding om en ny praksis, så det er lidt tilfældigt, hvem der er sluppet for moms,” siger advokat Robert Mikelsons fra firmaet Eversheds.

Sterling har heller ikke betalt moms siden 2005, oplyser kommerciel direktør Michael T. Hansen.
Derfor forstår hverken han eller Robert Mikelsons, hvordan skatteministeriet er kommet frem til en årlig besparelse på 200 mio. kr. eller udtalelsen om, at priserne på indenrigsflyvninger kan sættes syv procent ned.

”Det er meget kritisabelt, at der først kommer dansk lovgivning på området tre år efter EU-dommen. Det er over min fatteevne, at skatteministeriet ikke langt tidligere har tilrettet danske lovbestemmelser,” siger Robert Mikelsons, der kalder det ”værre end lovsjusk”, at der ikke er taget hånd om situationen allerede i folketingssamlingen 2004/2005.

I skatteministeriet understreger chefkonsulent Lone Lau-Jensen, at skattemyndighederne ikke snyder flyselskaberne for penge, idet selskaberne enten ikke har betalt moms siden 2005 eller vil få den ulovligt opkrævede moms refunderet, når den nye lov træder i kraft. Det kommer bl.a. til at gælde Mærsk Air, der nu er fusioneret med Sterling, siger hun.

(Berlingske Tidende, d. 15. september, 2007)

Skrevet af