80.000 er dagligt forsinkede med tog

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe: ”Forsinkelser er noget, der virkelig frustrerer folk. Der er fastsat mål for DSBs punktlighed, men dem lever de ikke op til, så det er ikke godt nok. Vi vil have tog med køreplaner, vi kan stole på”.

I alt har de danske tog 547.000 passagerer hver dag, og dermed var cirka 14,5% forsinket i 2016, skriver dr.dk.

En passager er forsinket, hvis toget er fremme tre minutter eller mere efter køreplanen. Forsinkelserne er et samlet billede for både Arriva og DSB. Hos DSB er det især på lokal- og fjernstrækninger, at problemet var størst. Her var hver fjerde passager forsinket sidste år.

DSB henviser til, at 2016 var et særligt dårligt år for DSB, men erkender, at der fortsat er udfordringer: ”Implementeringen af et nyt signalsystem og sporarbejder forskellige steder gør, at der er forsinkelser stadigvæk, men resultatet er i bedring. Når vi ser på 2017 glæder vi os over, at situationen er anderledes”, siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov.

De foreløbige tal fra Passagerpulsen for 2017 viser, at antal af forsinkelser er i bedring og nærmer sig de fastsatte målsætninger.

 

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.