Stadig mange ledige ruter efter Sterling

Det viser opgørelse Take Off har foretaget i samarbejde med Travelbroker.dk



Sterling havde i ugen før sin konkurs 163 ugentlige flyvninger fra Københavns Lufthavn – foreløbig har en række flyselskaber meddelt, at de har eller senest til marts i alt får 159 ugentlige fly fra Kastrup.



Blandt disse er primært Norwegian, SAS og hollandske Transavia. I alt åbner de og andre flyselskaber ca. 20 nye ruter til en række destinationer, flere i konkurrence med hinanden.



Men der er ikke udsigt til ny betjening på samtlige de ca. 30 ruter, Sterling fløj på. Fra København tyder intet på nye aktører på disse tidligere Sterling-ruter:



Athen, Berlin, Biarritz, Bruxelles, Budapest, Burgas, Chambery (Frankrig), Chania (Kreta), Edinburgh, Firenze, Funchal (Madeira), Geneve, Milano, Montpelier, Murcia (Spanien), Olbia (Spanien), Mallorca, Paris, Split (Kroatien), Trieste (Italien), Valencia, Varna (Bulgarien) og Venedig.

Men flere af disse ruter fra København havde dog inden Sterlings konkurs betjening, nemlig Athen, Berlin, Bruxelles, Budapest, Edinburgh, Geneve, Milano, Mallorca, Paris og Venedig.



Billund er værre ramt, her er der kun dækket af på London af Cimber Air og Sun-Air – og med mindre fly, så der udbydes færre sæder. Dog fløj i forvejen Ryanair mellem Billund og London Stansted.

Dermed er der ikke kommet nogen nye flyselskaber ind på disse tidligere Sterling-ruter fra Billund: Alicante, Chambery, Malaga, Nice, Olbia, Oslo, Paris, Prag og Rom.

Men fra før Sterlings krak havde Ryanair allerede en rute til Alicante, Cimber flyver til Oslo og Sun-Air til Paris.



Endnu være ser det ud for Aalborg – her er der ingen flyvninger på Sterlings tidligere udenrigsruter til London, Malaga og Paris.



Mens mange af Sterlings ruter var sæsonruter i navnlig sommertiden til små destinationer, er der også store lufthavne som ikke får øget betjening af andre selskaber fra København efter Sterlings konkurs.



Det gælder Berlin, hvor Sterling fløj seks gange om ugen – her er nu kun Air Berlin, Easyjet og SAS.

Det samme gælder Bruxelles, hvor Brussels Airlines og SAS nu er alene hjemme, og Paris med 11 ugentlige Sterling-flyvninger – her har Air France og SAS ruten for sig selv.



Omvendt har andre ruter set store fremgang, og får dermed mere konkurrence end før.



Fra København går Alicante fra fire Sterling-flyvninger om ugen til otte med Norwegian, SAS og Transavia; Barcelona fra syv til 17 (udover de tre nævnte også Spanair), Malaga og Nice fordobles begge fra 7 til 14, mens Rom stiger fra tre til 12.



Endelig kan nævnes, at flere selskaber bl.a. Lufthansa har særdeles lave kampagnepriser rettet mod tidligere Sterling-destinationer – også nogle af de ruter, der endnu ikke har fået ny operatør, som f.eks. Milano, Paris, Prag og Rom.



HB

Skrevet af