Fremtiden uden Maersk Air

Selv om det ikke har været nogen hemmelighed, at A.P. Møller gerne ville af med det underskudsgivende Maersk Air, så kom det alligevel som et lyn fra en klar himmel, da Fondsbørsen torsdag morgen udsendte en pressemeddelelse om det skete.
Leverandører og deres ansatte i både København og Billund er nu usikre på, hvad fremtiden vil byde, når Maersk Air i løbet af et par måneder er afviklet og slået sammen med Sterling.
På handlingområdet vil salget af Maersk Air efter alt at dømme komme til at give problemer for Servisair, når flyselskabet i dets nuværende form lukker. Det vurderes som næppe sandsynligt, at Sterling vil skifte fra det SAS-ejede handlingselskab SGS til Servisair. Samtidig forlyder der ikke noget om, at det tredje selskab, Novia, skulle have været på tale.
Sterling har tidligere meddelt, at man i løbet af sommeren vil tage stilling til, hvem der i fremtiden skal være selskabets handlingagent, Velinformerede kilder i lufthavnen oplyser til Stand By, at Sterling har fået et særdeles favorabelt tilbud fra SGS, hvorfor Sterling nok bliver hos SGS. Konsekvensen af dette kan blive, at 150-200 medarbejdere hos Servisair skal ud og finde sig anden beskæftigelse.
Cateringbranchen bliver også ramt af salget af Maersk Air. Fra i dag har Maersk Air skiftet fra Gate Gourmet til det Lufthansa-ejede selskab, LSG. Da Sterling har en god aftale hos Gate Gourmet, bliver det interessant at følge, om Sterling bliver hos Gate Gourmet eller overtager Maersk Airs kontrakt med LSG, der leverer forplejning til alle Star Alliance partnere.
Uanset udfaldet bliver konsekvensen af sammenlægningen af Sterling og Maersk Air, at det vil komme til at koste arbejdspladser hos et af de to cateringselskaber.
Men ikke nok med det. Salget af Maersk Air kommer også til at ramme selskabet to operationscentre, Københavns Lufthavn i Kastrup og Billund Lufthavn.
Hårdest kommer til ifølge kilder i luftfartsbranchen til at gå ud over Billund. En stor del af Maersk Airs rutenet ud af Billund er i code share med bl.a. Air France/KLM og Lufthansa.
Kilder tæt på Maersk Air siger, at omkring 60 pct. af passagererne ud af Billund til Amsterdam, Paris, Frankfurt og München reelt er transferpassagerer, som Maersk flyver i code share.
Det store spørgsmål her er, om Maersk Airs nye ejere, eller rettere om Sterling vil fortsætte Maersks code share samarbejde på rutetrafikken. Hvis ikke betyder det, at de nye ejere af Maersk Air i værste tilfælde kommer til at lukke over halvdelen af Billunds udenrigstrafik
For Københavns vedkommende flyver Maersk Air code share med græske Olympic og spanske Iberia, men det vil være knap så mærkbart som ændringerne i Billund, hvis altså ikke code share-aftalerne bevares.
Salget af Maersk Air betyder også, at Københavns Lufthavn vil miste huslejeindtægter, når Maersk lukker og slukker i hovedkvarteret i Dragør. Også Sterling har besluttet at fjerne sit hovedkvarter fra lufthavnen og er allerede i gang med at lede efter egnede lokaler i omegnen af København. Ved at finde et helt nyt sted mener Almar Örn Hilmarsson, CEO i Sterling, at det giver de bedste muligheder for at blande de to kulturer i Sterling og Maersk Air. Kun teknisk personale skal blive tilbage i lufthavnen.

Skrevet af