Så meget skib får man få fem milliarder kroner

Af Ejvind Olesen



OSLO.

De var der alle sammen. Fra en af Norges rigeste mænd Kjeld Inge Røkke til kendte tv- og sportstjerner. Blandt de 2.000 gæster, som var med til at indvie verdens største krydstogtskib, Freedom of The Seas fra Royal Caribbean, på en kort sejlads fra onsdag eftermiddag til torsdag morgen. Inden skibet igen ankrede op foran Akershus, hvor en store menneskeskare var forsamlet i øsende regnvejr for at se vidunderet – til den beskedne pris af godt fem milliarder danske kroner.



Det er også et imponerende skib, og alle sejl blev populært sagt sat til for at vise de mange gæster, hvad krydstogtgæsterne til efteråret kan opleve i Caribien. Vel er det ikke den store forandring i forhold til rederiets megaskibe i Voyager-klassen. Det hele er bare større og flottere end før, da Voyager of The Seas blev præsenteret for syv år siden.



Topkarakter fra mig får teatersalen. Man tror ikke, det er muligt. Hvilket rum, komfort, lysanlæg, drejescene orkestergrav. Tag bare teatrene op Manhattan og i London. Det er lige før de blegner af misundelse. Her er plads til ca. 1.800 tilskuere til hver forestilling. Det er bare så flot.



Det gibber også i èn ved synet af to boblebade med plads til 16 personer, som hænger godt tre meter ud over havoverfladen, 34 meter oppe. Og en ny H2O zone på øverste dæk med sportsbassin og undervandsmusik. Om aftenen omdannes hele herligheden til udendørs natklub i spektakulær belysning.



Der er gensyn med den kunstfrosne skøjtebane med tilskuerplads til ca. 1.000 pr. forestilling, hvor internationale skøjtestjerner giver opvisning i forbedret Holiday on Ice stil. Ligesom klatrevæggen, som især nordmændene er så glade for, er vokset i størrelse til 13 x 13 meter.



Og så har fittnescentret fået en boksering i rigtig størrelse med tilhørende udstyr. Noget af det, man mest af alt slår på i reklamen for skibet netop nu, er verdens første windsurfingbane om bord på et skib. Der er af gode grunde meget vand, den tager meget plads, og pladsen kunne være brugt til så meget andet og mere spændende. Fremtiden skal vise om ideen en rigtig.

Udsmykningen fortjener en særlig bemærkning. Der er brugt 45 mio. kr. til indkøb af god kunst til i alt 6.000kunstværker over emnet jord, ild, luft og vand. Udarbejdet af 12 norske kunstnere.



“Vi er stolte af at have fået lov til at vise skibet først i Oslo. Det understreger vores position i Norden og vort hastigt voksende passagertal. Primært i Norge, men også i Danmark og Sverige, ” sagde Anna-Maja Isachsen, adm. direktør for RCCL i Norden og Baltikum.



Hun fik rosende ord med på veje af selskabets præsident Adam Goldstein ra Miami: “Nej, vi er ikke færdige med at bygge stort. To søsterskibe er på vej fra værftet i Åbo, og i 2009 kommer det største verden kan drømme om, men det vil jeg slet ikke tale om endnu.



Vi ved konkurrencen er hård, men vi har masser af potentiale endnu både hos amerikanere og her i Europa. Vi agter at blive ved med at vokse og byde kvalitet til en fornuftig pris, som folk kan betale.



Flot klaret af Anna-Maja og hendes stab her I Oslo. Jeg er også glad for, at vi vokser pænt i Danmark og Sverige .Vi er særdeles tilfreds, som vi vinder frem for tiden,” sagde præsidenten på et improviseret pressemøde.



Og så stod den på fest resten af aftenen og natten i gallastemning med middag og show. Det eneste der manglede var den lune nat, som kendetegner Caribiens Cruise, hvor Freedom skal sejle på ugentlige kryds fra Miami til Jamaica, Grand Cayman og Mexico.



PS: Freedom har kostet 5,1 mia. danske kroner. Det er på 160.00 bruttotons, 15 dæk. Plads til 4.375 passagerer ved fuldt hus. Personale 1.365 ansatte.

Skrevet af