SAS skærer ned på Århus og mister afgang til London

Det eneste rigtige øv fra SAS Danmark med vinterkøreplanen er, at det mister sin morgenafgang til London Heathrow.

Den afgang fløj på lånt tid. SAS havde lånt en såkaldt ”slot” (landingstidspunkt) i London Heathrow fra Star-partneren United, men den er nu taget tilbage.



Det betyder, at SAS fra vinterkøreplanen begynder på søndag, 31. oktober, mister sin morgenafgang kl. 06.55 fra København til Heathrow og dermed har et dårligere produkt til tidlige f.eks. langruter fra Heathrow.



SAS har fået en lidt tidligere ankomsttid for sit første fly til Heathrow, fra CPH kl. 8.45, altså næsten to timer senere. Til gengæld bliver det et større fly, A321. SAS har fem afgange på hverdage til Heathrow – og får atter en sjette fra sommerprogrammet.



KLAR TIL LONDON CITY AIRPORT

Omvendt kan point-to-point rejsende til London fra søndag glæde sig over åbningen af SAS’ nye rute to gange på hverdage til London City Airport i hjertet af den engelske hovedstad.

Bookingtallene ser meget fornuftige ud, oplyser SAS, som næste år forventer 55.000 passagerer på ruten.



Første afgang fra Københavns Lufthavn er kl. 7.40 med ankomst 9.30 til London City og fra København kl. 16.20 med ankomst kl. 18.

SAS ville gerne flyve to gange i weekenderne – men beboerne omkring London City Airport skal have fred, så lufthavnen lukker lørdag eftermiddag og åbner først ved middagstid søndag.



SAS betjener London City med sine hurtige canadiske Q400 propelfly med plads til 72 passagerer. Det bliver i øvrigt det største fly i London City Airport, der fra næste måned får sin egen station til Londons undergrundsbane.



FÆRRE FLY MELLEM CPH OG ÅRHUS

SAS lukker som bekendt 8. januar mellem Billund og København, Cimber Air begynder på ruten dagen efter.



Men SAS fjerner også fra januar tre af de 11 daglige afgange mellem København og Århus. Ruten er ikke præcis lønsom og sammenlagt vil SAS udbyde 8% færre sæder – hvert 12 sæde forsvinder.



To af de fire morgenafgange fra Århus sammenlægges til et større jetfly, SAS fjerner en eftermiddagsafgang – og sammenlægger afgangene fra København kl. 18.40 og 21.10 til en afgang kl. 20 med et større jetfly.



SAS’ sidste afgang fra København til Århus er stadig kl. 22.50.



KUN JETFLY TIL BRUXELLES

Blandt de andre ændringer hos SAS ud af Danmark fra vintertrafikken er, at alle flyvninger til Bruxelles bliver med jet – samt at Bergen og Stavanger går fra fire til seks daglige afgange.

Omvendt reduceres betjeningen på Gøteborg fra 11 til otte daglige afgange til København.



SAS SKAL IKKE TIL ISLAND

SAS har i øvrigt ingen planer om at åbne fra København, Stockholm, Oslo eller andre byer til Keflavik, Islands hovedlufthavn.

Dele af medierne skrev onsdag i denne uge, at SAS havde søgt en ”slot” på Keflavik…



Keflavik er ikke en lufthavn, der søges slots til – der er nogle få landinger i timen, så det er slet ikke nødvendigt. Flyselskaberne skal blot meddele lufthavnen, at man ønsker at åbne ruten. SAS har også dementeret historien, dog ikke med en pressemeddelelse.



I øvrigt ved SAS allerede nu, at det fra sommertrafikken går fra fire til fem daglige afgange på Paris CDG. Samt, som tidligere oplyst, at det fjerner en afgang på Wien – som Austrian kompenserer for.



HB

Skrevet af