Sterling bliver automatiseret

Faktisk er der tale om en repremiere. For Sterling var med, da Københavns Lufthavn introducerede sine egne check-in automater. Men da Sterling i år skiftede handlingagent, fra Servisair til Nordic Aero, kunne Nordics system ikke ”tale med” lufthavnens check-in automater. Det kan det nu.



Til gengæld tog det lang tid at få programmet fra leverandøren, CSC, det tidligere SAS Data. Faktisk tog det så længe, så Sterling opgav CSC. I stedet henvendte Sterling sig til KLM – og efter to uger var løsningen parat.



”CSC havde en del bongo med at få det til at virke. Det blev lovet klar 15. august, men der var den ene undskyldning efter den anden – det er påfaldende for et firma, som gerne vil fremstå som prof,” siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, til Take Off og fortsætter:

”I stedet tog vi fat på et KLM-ejet firma, som havde en anden holdning til vores udfordring, og som 14 dage senere var klar med et program som faktisk er bedre, for det kan også udskrive bagagelabels.”



Så fra i dag kan Sterlings passagerer selv udskrive deres boardingkort i en automat. ”Målet af at få en fjerdel til at bruge dem, incitamentet er, at man ikke skal stå i kø og vente,” siger Stefan Vilner som roser det gode samarbejde mellem Københavns Lufthavn og KLM-firmaet.



Lufthavnen har foreløbig 12 automater, også i indenrigs, og til januar kommer yderligere fire.

Automaterne er i alle lufthavnens terminaler, også indenrigs. Men indtil Sterlings passager er fortrolige med det nye system, vil der være personale til at hjælpe med den nye teknik.

Det er selvfølgelig stadig muligt tjekke ind i de betjente skranker, og antallet af åbne skranker vil være uændret.



Den nye måde kan overstås på cirka to minutter: Passagererne skal på en ”touch screen” indtaste destination, flynummer, navn og bookingnummer. Så spytter maskinen et boardingkort ud og bagagemærker til den bagage, der skal tjekkes ind, og som så afleveres ved en såkaldt ”bagagedrop”-skranke.



HB

Skrevet af