Frygtede Norrøna ville synke

Både kaptajnen og maskinchefen på den nye Færøfærge Norrøna frygtede under de hektiske minutter torsdag i sidste uge, at færgen ville synke. Det kom frem ved søforhøret i denne uge.



Den færøske avis Dimmalætting skriver fra søforhøret, at ifølge Norrønas maskinchef var der i løbet af meget kort tid skønsmæssigt 150 tons vand i maskinrummet efter den kraftige vind to gange nærmest kastede skibet mod havneanlæggene i Torshavn. Ved den ene af kollisionerne fik Norrøna en 10 meter lang flænge ved vandkanten.



Maskinchefen bad kaptajnen omgående sejle ind igen, da han vurderede, at færgen ellers ville synke.



Kaptajn Ólavur Hovsgarð sagde ved søforhøret, at skibet mistede al maskinkraft efter kort tid, så skibet flød som en flamingokasse i vandet. Kaptajnens konklusion var også, at skibet ville være sunket, hvis ikke det var lykkedes at manøvrere det ind med det samme.



Der var dog ikke enighed mellem maskinchefen og 1. maskinmester om, at færgen mistede al maskinkraft. Ingen kunne forklare, hvorfor styrekonsollerne på kommandobroen pludselig ikke virkede umiddelbart inden Norrøna ramte anden gang. Men skibets sorte kasse, “Voyage Data Recorder,” vil afsløre, hvad der skete på kommandobroen.



Skibstilsynet er ikke nået til nogen konklusion om årsagen til de to kollisioner. Det vides endnu ikke, hvor Skibstilsynets rapport er klar.



Det færøske rederi Smyril Line, der ejer Norrøna, forhandler i øjeblikket med skibsværfter i Tyskland og Polen om, at de skal lappe skibet sammen.



Det vides ikke, hvornår skaderne er udbedret på Smyril Lines nye flagskib, der blev taget i brug sidste år.



Indtil videre er dens 25 år gamle forgænger, der har samme navn, sat ind på ruten mellem Danmark, Shetlandsøerne, Færøerne og Island.



EKSPERTER HAVDE FORUDSET UHELD




Norrønas uheld gjorde flere eksperters forudanelser til virkelighed. Norrøna er så stor, at der måtte bygges en ny kaj i Torshavn. Flere eksperter har tidligere påpeget, at kajen i Torshavn er så dårligt placeret, at færgen kunne få problemer i dårligt vejr – præcis hvad der skete.



Norrøna, der kostede 700 millioner, har plads til 50% flere passagerer (1.500 i alt) og næsten tre gange så mange biler (800 i alt) som den 25 år gamle forgænger, der nu atter i tjeneste.

Skrevet af