Når finalen i foldbold VM mellem Frankrig og Italien søndag aften i Berlin er overstået, slutter en hektisk og spændende periode for tysk turisme. En periode på en halv snes år med intense forberedelser kulminerende med den store folkefest i den tyske hovedstad. Blot med det lille minus for den ultimative nationale glæde, at Tyskland ikke nåede til finalen.
“Selvfølgelig var det da en skuffelse for os alle, når vi var så tæt på i hvert fald at have fået en straffesparkkonkurrence,” siger adm. Direktør for Deutsche Zentrale für Tourismus, Petra Hedorfer (billedet) til Take Off under en kort ophold i København i går.
“Når det så er sagt, kan vi notere, at det virkelig har været en succes for turismen til Tyskland. Jeg tror, vi har sikret os en dejlig platform for fremtiden. Der er mange, især de lidt ældre, som godt ved, hvor meget vi har at byde på. Danskerne har også opdaget, at vi er andet og mere end bare et land, man kører igennem til sydens Sol.
Og nu er de unge kommet med. Vi har i en foreløbig undersøgelse fået oplyst, at omkring 50 procent af udenlandske turister til fodbold VM i Tyskland har været under 30 år. I forvejen er den gruppe voldsomt voksende i Berlin, og nu har de unge opdaget, at også andre tyske byer kan være med.
Med fryd har jeg læst om al den positive omtale, vi har fået. Især omkring den gæstfrihed og venlighed, vi har modtaget vore gæster.”
“Så ville du måske gerne I skulle arrangere et nyt VM næste år ?”
“Nej, de færreste gør sig klart, hvor meget arbejde, der går forud. Men det har lært os at stå sammen og yde i flok. Det kan vi drage fordel af i fremtiden. Store events er og bliver en dejlig indsprøjtning for et lands turisme.
“I Sverige for en halv snes år siden måtte flere ledere af psykologhjælp, da VM i atletik i Gøteborg var overstået, fordi de ikke havde noget at se frem til ?”
“Så galt går det ikke hos os, det lover jeg. Og forresten har vi da håndbold VM for herrer i januar. Her regner vi med stor dansk interesse, ikke mindst i Nordtyskland. Endnu er det ikke bestemt, hvilke byer de enkelte lande skal spille indledende runder. Det er sandsynligt, det bliver en del af en ny kampagne for starten af 2007, ” slutter Petra Hedorfer, inden hun afslutter en middag i Tivoli, hvor tyske turisme planlægger noget helt særligt i begyndelsen af september. Men, mere må vi ikke vide på nuværende tidspunkt.
-ejv
Tagget med: Tivoli

STANDBY.DK Nyt om rejser

