Syv flyselskaber deler statens rejsemillioner

Fra 1. marts næste år træder Danmarks største aftale om køb af flyrejser i kraft – nemlig den danske stats samlede køb af flyrejser for en kvart milliard kroner, eller ca. 25.000 flybilletter om året. Kæmpekontrakten fordeles mellem syv flyselskaber.



Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) har valgt to primære leverandører, hvis samlede rutenet er omfattet af kontrakten; SAS (med Lufthansa og Austrian) samt British Airways.



Desuden skal Air France, Finnair, KLM, SN Brussels Airlines og Swiss Airlines benyttes på en række udvalgte ruter.



Travel Manager Mogens Thrane fra Forsvarskommandoen, der har været tæt med i forhandlingerne, siger til Take Off: ”Aftalen mellem SKI og de syv flyselskaber gælder to år – med option på en forlængelse i endnu to år. Flyselskaberne har forstået, at vi står sammen i den offentlige sektor. De har imødekommet os med tilbud, som ingen af os i den offentlige sektor kan opnå enkeltvis.” Det forventes, at statens besparelsen med den nye kontrakt vil være mere end 20 millioner kroner årligt.



MAERSK AIR OG STERLING IKKE MED




Mogens Thrane, hvis samlede rejsebudget i Forsvaret er 350 millioner kroner – som også omfatter bl.a. hotelovernatninger og billeje – siger, at hverken Maersk Air eller Sterling tog imod indbydelsen om at byde på at blive leverandør til det offentlige.




”Da Sterling fx. åbnede mellem København og Oslo, ringede jeg selv til dem for at høre, om de ville lave en aftale – men fik at vide, at det havde de ikke tid til…”, siger Mogens Thrane.



Mogens Thrane glæder sig over, at SAS er med i aftalen med den danske stat. ”SAS Danmarks ønske om at få staten og det offentlige som kunde blev tydeligt afspejlet i de priser, SAS tilbød og de muligheder, de gav. Fx. er der for første gang rabat, 10%, på indenrigsflyvninger.”



INGEN AFTALER MED IKKE-IATA MEDLEMMER




De fleste flyselskaber, der også fremover skal bruges af det offentlige, er genvalg. Men Iberia og Virgin Express er valgt fra. ”Iberias tilbud var ikke godt nok – og for Virgins vedkommende vil vi ikke lave aftaler med selskaber, der ikke er IATA-medlemmer. Skal Staten betale for transport af medarbejdere, skal vi have maksimal sikkerhed – og fx. kun bruge flyselskaber, der garanterer, at de overholder vedligeholdsplaner for deres fly og fortsat uddanner deres medarbejdere,” siger Mogens Thrane til Take Off.



ROS TIL SN BRUSSELS’ BONUSSYSTEM




Mogens Thrane roser i øvrigt SN Brussels Airlines’ bonussystem, hvor et firmas optjente bonuspoint kan bruges individuelt af andre medarbejdere – ikke kun af den ansatte, som har optjent dem.



Blandt de største offentlige købere af flybilletter er foruden

Forsvaret og Udenrigsministeriet, Fødevareministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Kommunernes Landsforening.

Skrevet af