Selv om Sterling 1. september sidste år begyndte flyvning med tre daglige afgange mellem København og Aalborg har hovedkonkurrenten SAS oplevet stigende passagertal. Også den tredje konkurrent på Aalborg ruten, Cimber Air, har fået flere afgange og flere passagerer. “Vi var spændte på, om vi kunne holde vore passagertal, eller vi ville opleve en stagnation eller tilbagegang nogle måneder efter Sterling begyndte på Aalborg-København ruten. Men vi har haft en fremgang hver måned siden Sterling kom. Vi har ikke haft tilbagegang en eneste måned,” siger Søren Svendsen, indenrigschef, SAS, til Stand By.
“Jeg tror det skyldes, at vi henvender os til forskellige kundegrupper. De store tabere er DSB, busarrangørerne og privatbilen. Sterling har været med til at sætte fokus på, at der er konkurrence indenfor flytrafik og at det er billigt at flyve. Men de har også skabt et behov, fordi det er meget nemmere og hurtigere at flyve end f. eks. at tage toget eller bilen. En tur med bil fra Aalborg til København med bil koster omkring 1.000 kr. i benzin og broafgift. Plus lidt undervejs til at spise og drikke. Turen tager 4,5 timer. To personer kan flyve til København for 1.400 kr. Turen tager 45 minutter. Så folk som tidligere har holdt sig tilbage fra at flyve, de flyver nu, og folk som lige vil et smut i teatret i København eller besøge familien, de flyver også,” siger Søren Svendsen. ” Trafik avler trafik og vi er glade for konkurrence.” Søren Svendsen vil ikke fortælle hvor stor fremgang SAS har haft i passagertallet. SAS har omkring 600.000 passagerer om året på ruten, med 11 daglige afgange, mens Cimber Air har fire daglige afgange og Sterling tre daglige afgange.
“Ud af de 11 afgange er de syv med MD 80 med plads til 150 passagerer. Fire med Q400 med plads til 72 passagerer. I takt med øget efterspørgsel vil vi sætte større kapacitet ind og lave flere afgange,”siger Søren Svendsen.

STANDBY.DK Nyt om rejser

