Repræsentanter fra Oman på ITB Berlin. (Foto: Ministry of Heritage and Tourism - Sultanate of Oman | LinkedIn.com | PR)

Mellemøstlig destination drager rundt i Skandinavien

I april vil repræsentanter for Oman invitere turarrangører, rejseagenter og andre interesserede fagfolk til roadshow, hvor de vil rette rampelyset i retning af sultandømmet i Mellemøsten.

Hvis det står til ministeriet for arv og turisme i Oman, skal der i fremtiden tales mere dansk, svensk og norsk på gader og stræder i hovedstaden Muscat og i andre dele af sultandømmet, der ligger i det østlige hjørne af Den Arabiske Halvø.

Derfor har ministeriet i næste måned atter en gang arrangeret en charmeoffensiv i Skandinavien, hvor der skal afvikles roadshows i hver af de tre hovedstæder. Formålet er både at knytte tættere bånd til den lokale rejsebranche og hente flere turister til Oman.

Sidste år blev der registreret 3,5 millioner internationale turister i perioden mellem januar og november, hvilket flugter godt med tallene for samme periode året før. Alt i alt endte Oman med at have fire millioner turister i 2023.

Blev besøgt af 20 procent flere nordmænd
Landet har en ambition om, at man vil tage imod 11 millioner udenlandske rejsende i 2040, og til den tid er det meningen, at turisme skal være en af de bærende søjler i den økonomiske udvikling. Det skriver avisen Muscat Daily.

Det er blandt andet derfor, at man nu vil fokusere på Skandinavien. Sidste år steg antallet af rejsende fra Norge med 20 procent i forhold til året før, oplyses det.

Roadshowet begynder i København den 8. april, hvor arrangementet finder sted på Nimb. Dagen efter er karavanen rykket til Hotel Continental i Oslo, inden der bliver sat punktum med det sidste roadshow, som løber af stablen på museet Fotografiska i Stockholm den 10. april.

Vil trække flere til
Ifølge Agnes Turi Hedelund, som repræsenterer Oman via sit arbejde som forretningsudvikler ved United Spirit Nordic, regner man med, at der vil være omkring 50 deltagere i hver af de tre events.

Heraf vil de 15 være interessenter med relation til Oman. Det drejer sig blandt andet om DMC’er og hoteller fra landet samt flyselskaberne Turkish Airlines, Qatar Airways og Emirates, der alle tre flyver til Oman.

Agnes Turi Hedelund forklarer, at håbet er, at arrangementet vil bidrage til rejsebureauer og andre deltagere får en bedre indsigt i de muligheder, som Oman rummer, ligesom man kan inspirere nogle til at få landet ind i programmet.

”Det starter med, at vi byder velkommen, så har vi en mocktail-bar, hvor der serveres alkoholfrie cocktails, inden der er en kort præsentation, hvor vi regner med at have to repræsentanter fra Oman.”

”Så har vi business to business-workhops. Det giver de 15 interessenter mulighed for en speeddating session med deltagerne, hvor de kan netværke og få en lille snak. Så er der middag, hvor det er buffet, så folk kan stå og spiser og snakke samme. Derefter holder vi quiz.”


Relaterede artikler:

Ørkenstat: Vi har altså også 60 flotte oaser

Turister skal besøge to destinationer på én rejse

Roadshow fra Oman kom til København