Color Line-færgen SuperSpeed. (Foto: Anders Martinsen | Color Line | PR)

Trods global uro: Historisk godt år hos rederi

Selvom 2024 på nogle måder var et udfordrende år, gik det alligevel godt hos Color Line. Således lander rederiet et resultat på mere end 800 millioner danske kroner.

2024 var et godt år for norske Color Lines’ moderselskab Color Group. Således har selskabet landet resultater i 2024, som er på linje med det historisk gode år 2023, også selvom året bød på en høj prisvækst og en stigende politisk uro, oplyser Color Group i en pressemeddelelse.

Resultaterne blev hentet hjem på baggrund af løbende forbedringer og en omkostningseffektiv drift, og ifølge koncernen viser det, at Color Lines produkter er robuste, når det gælder makroøkonomisk usikkerhed og øgede spændingsniveauer.

Driftsresultatet lyder på 1,4 milliarder norske kroner, svarende til 864 millioner danske kroner. Det ordinære driftsresultat lyder på 808 millioner norske kroner, sammenlignet med 819 millioner norske kroner i 2023. Omregnet til danske kroner svarer det til et fald fra godt 506 millioner kroner til 499 millioner kroner.

Kan hurtigt tilpasse sig
Hos koncernchef Trond Kleivdal vækker resultatet glæde. Han mener, at der er flere grunde til, at man trods udfordringer på verdensmarkedet lander et godt resultat.

”Vi leverer et resultat for 2024 på linje med 2023, som var det bedste resultat i rederiets historie. Det viser både, at Color Line har en portefølje af meget attraktive produkter, og at vi har en evne til hurtigt at tilpasse os markedsmæssige udviklinger som følge af en svært omskiftelig verdenssituation,” siger koncernchefen.

I løbet af 2024 gik 3,7 millioner passagerer ombord på Color Lines færger, mens man fragtede 160.000 såkaldte fragtenheder. Til sammenligning bød man i 2023 velkommen til 3,5 millioner passagerer og 180.000 fragtenheder.

Udenlandsk efterspørgsel vejede op for svag norsk krone
I løbet af 2024 gennemførte Color Line 4.700 sejladser fordelt på rederiets flåde bestående af fem skibe på fire internationale ruter mellem Norge, Danmark, Sverige og Tyskland.

”Selvom den svage norske valuta fører til en noget reduceret rejselyst i vores norske markeder, bidrager øget efterspørgsel fra udenlandske gæster til at balancere denne effekt. Samtidig ser vi, at godsaktiviteten var noget lavere i fjor end året før som følge af det reducerede aktivitetsniveau i europæiske fragtmarkeder,” fortæller Kleivdal.

Color Line oplyser i øvrigt, at man forventer at opnå et godt resultat i 2025. Året vil dog blive påvirket af, at rederiet i løbet af foråret har trukket skibe i dok for at imødekomme miljøkrav i de kommende år.

Relaterede artikler:

Nu er København-Oslo-færge bemalet med nyt navn

DFDS har tre nye skibe på vej: Første ventes i 2028

Køber kæmpekatamaran til over én milliard kroner