Tyrkiets turistråd vil være del af set-jetting-trenden, hvor turister besøger virkelige steder fra film og tv-serier. Det sker med miniserien “Antalya Gambit” på YouTube-kanalen hos GoTürkiye.
Med miniserien ”Antalya Gambit,” der foregår langs Tyrkiets sydkyst, håber det nationale tyrkiske turistråd, GoTürkiye, at tiltrække flere internationale rejsende, som vil opleve stemningen og de spektakulære locations fra serien.
Det skriver GoTürkiye i en pressemeddelelse fra Turkish Culture & Information Office i København.
Hvert af de 10 afsnit i Antalya Gambit er på et par minutter og kan ses på GoTürkiyes officielle YouTube-kanal: @GoTurkiye.
Om plottet står der i pressemeddelelsen: Historien begynder, da den anerkendte kunstkurator Lara (Meryem Uzerli) redder den mystiske arkitekt Deniz’ (Kaan Urgancıoğlu) liv på stranden ved et luksusresort. Selvom deres møde i første omgang virker tilfældigt, afslører serien hurtigt et højspændt kattens leg med musen-spil omkring en eksklusiv kunstauktion.”
Den tempofyldte thriller fører de to hovedpersoner gennem antikke byer, bugter og glamourøse nætter i Antalya, oplyses det.
Set-jetting boomer
Med Antalya Gambit ønsker GoTürkiye at tappe ind i den voksende set-jetting-trend – et fænomen, som rejsebranchen, ifølge pressemeddelelsen, har set eksplodere de senere år, drevet af populære storserier på streamingtjenesterne (for eksempel The White Lotus og Succession på HBO, red.), hvor stadig flere rejsende vælger deres destinationer baseret på film og -serier.
GoTürkiye skriver i pressemeddelelsen, at ifølge Expedia er set-jetting i klar vækst og for hver fjerde rejsende vejer film og serier nu desuden tungere end sociale medier som Instagram eller TikTok, når de skal beslutte, hvor turen går hen.
Turistrekord sidste år
Tyrkiet satte i øvrigt sidste år rekord i udenlandske turister, i alt 62,3 millioner – plus 10 procent i forhold til 2023, oplyser turistministeriet.
Mens russiske turister – på grund af Ruslands krigsførelse i Ukraine – er uønskede i det meste af Europa, er der ikke samme fine fornemmelser i for eksempel Tyrkiet. Rusland var nemlig igen sidste år største udenlandske leverandør af turister til Tyrkiet med 6,7 millioner (en stigning på 6,2 procent), altså mere end hver tiende.
Næststørste udenlandske marked var Tyskland med 6,6 millioner ankomster til Tyrkiet, der var 4,4 millioner fra Storbritannien (en stigning på 16,6 procent), 3,2 millioner fra Iran og 2,9 millioner fra Bulgarien på femtepladsen over de største udenlandske markeder, viser de officielle tal.
Det blev til 345.198 danskere rejsende til Tyrkiet i 2024, en stigning på otte procent sammenlignet med 2023, oplyses det.
Relaterede artikler:
Film og TV-serier lander stor rolle i turismeindsats
Mads Mikkelsen i reklamefilm for turisme i Schweiz
Thailandsk turisme forventer meget af ny TV-serie

STANDBY.DK Nyt om rejser


