Harry Potter skal sammen med blandt andet Sherlock Holmes og de samspilsramte Succession-søskende trække turister til Storbritannien, der har en plan om at høste frugterne af film og serier.
Selvom de måske aldrig har besøgt Dubrovnik, genkender mange alligevel synet af den kroatiske by, fordi de har siddet klistret til skærmen, da HBO viste successerien Game of Thrones. Her fungerede den nemlig som Kings Landing, der spiller en vigtig rolle i handlingen.
Sidenhen har både Institute of Economics i Zagreb samt en forhenværende borgmester fremhævet, at seriens popularitet har i hvert fald en del af æren for det stigende antal turister i Dubrovnik, da mange fans af Game of Thrones har besøgt byen.
Søsætter kampagne
Film- og serieturisme ser man et potentiale i flere steder. Det gælder ikke mindst i Danmark, hvor SVM-regeringen i november sidste år øremærkede 125 millioner kroner årligt til den såkaldte produktionsrabatordning. Meningen er, at den fra 2026 og frem skal trække produktioner til landet.
Det er dog ikke kun her til lands, at man ønsker at forvandle de kulisser og scenerier, som TV-seere og filmentusiaster verden over kender fra sofahjørnet, til trækplastre, der kan bidrage til den lokale økonomi ved at lokke turister til landet.
Den tanke har man også fået i Storbritannien, hvor en undersøgelse har vist, at omkring ni ud af 10 potentielle turister gerne vil besøge destinationer, der er kendt fra film og serier. Derfor har man nu skudt en stort anlagt kampagne ved navn ’Starring GREAT Britain’ i gang.
Vil få turister til at åbne øjnene
Fremstødet sættes i gang med en lanceringsfilm, der er instrueret af Tom Hooper, der i 2010 vandt en Oscar som årets bedste instruktør for sin kritikerroste film The King’s Speech. Den skal minde seerne om alle de destinationer på tværs af Storbritannien, som de kender fra skærmen.
I filmen indgår klip fra kendte produktioner såsom Mission: Impossible, Bridget Jones, Spider-Man, Sherlock Holmes, Harry Potter, Paddington, Fast & Furious, Mary Poppins vender tilbage samt HBO-serierne Succession og House of the Dragon.
Reklamefilmen skal dog ikke stå alene. Der er derfor blandt andet blevet oprettet en ny sektion på VisitBritains hjemmeside, hvor filmturister kan blive peget i retning af attraktioner og destinationer samt finde inspiration til deres rejse på et digitalt kort.
Derudover vil man også skræddersy produkter med henblik på at fremme denne form for turisme. VisitBritain arbejder blandt andet sammen med aktører i Danmark om denne del af kampagnen, lyder det.
Minister støtter indsats
Den første fase af den internationale reklamekampagne startede den 20. januar og løber frem til slutningen af marts. Her sigter man særligt efter turister på nøglemarkederne i Australien Frankrig, Tyskland og USA samt i de lande, der er medlemmer af Golfstaternes Samarbejdsråd.
“Mange af de overvældende øjeblikke i biografen er filmet i Storbritannien. Vidunderlig natur, fantastiske bybilleder og stort filmisk talent er i årenes løb blevet forenet på en helt exceptionel måde,” siger Christopher John Bryant, der er Englands minister for blandt andet turisme.
”Vi ønsker, at besøgende fra ind- og udland skal opleve det selv ved at fordybe sig i de landskaber og steder, der er blevet berømte via film og tv. Turistindustrien tilfører allerede vores økonomi 74 milliarder pund, og denne kampagne vil hjælpe med at skabe øget vækst.”
I den seneste prognose fra VisitBritain anslås det, at der vil finde 728.000 besøg fra Danmark til Storbritannien sted i 2025. De tilrejsende ventes at bruge 426 millioner pund (3,8 milliarder kroner) på rejserne.
Relaterede artikler:
Mads Mikkelsen i reklamefilm for turisme i Schweiz