SAS og Sun-Air i kamp om London-lufthavn

Dermed er der lagt op til en styrkeprøve mellem SAS og British Airways, som Sun-Air er franchise-partner for.

Sun-Air meddelte for næsten to måneder siden, at det ville åbne sin første udenrigsrute de seneste ti år fra Københavns Lufthavn – til London City Airport med start 31. oktober.



I går, tirsdag, meddelte SAS så, at det også vil betjene ruten – ligeledes to gange om dagen og med afgangstider lige omkring Sun-Airs.



”Som en ny mulighed får vi flyvninger direkte til centrum af London. I forvejen har vi seks daglige flyvninger fra København til London Heathrow,” siger adm. direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen.

Det er fire år siden, SAS har betjent en anden London-lufthavn end Heathrow – i 2001 lukkede SAS fra København til London Stansted, hvor SAS forsøgte at konkurrere med Easyjet.



Ifølge SAS er London City Airport, målt på antal forretningsrejsende, en af Europas hurtigst voksende lufthavne, midt i et af Londons mest ekspanderende forretningsdistrikt, Canary Wharf, og den lille privatejede lufthavn tilbyder check in op til blot 10 minutter før afgang.



SAS’ rute flyves med canadiske Q400 propelfly med plads til 72 passagerer. Dermed tilbyder SAS dobbelt så mange flysæder som Sun-Air.



SUN-AIR KLAR MED JETFLY TIL LONDON CITY

At SAS kopierer Sun-Air, bekymrer ikke det jyske flyselskabs direktør. Niels Sundberg siger til Take Off:



”Det har SAS gjort før, f.eks. gik der få uger efter vi havde meddelt, at vi planlagde at flyve fra København til Stockholms City Airport, Bromma, til SAS sagde, at det ville de for øvrigt også – vi åbnede så ikke ruten, og SAS opgav den efter et års tid.”



”Men vi vil flyve fra København til London City og har i samarbejde med British Airways et strålende produkt med luksusfly, vores nye Dornier 328-jet. Vi har hver vores kundegrupper – Sun-Air/British Airways har hovedparten af sine kunder fra det engelske marked, mens SAS primært flyver med københavnere,” siger Niels Sundberg og tilføjer:



”Men det glæder mig, at SAS nu har økonomi til nye ruter, selv om de hellere burde vise, at de kan drive luftfart med overskud. Vi vil holde øje med hinandens priser og kan selvfølgelig som kolleger altid hjælpe hinanden, hvis der bliver problemer på den fælles rute.”



Fra september bliver Sun-Air i øvrigt ene mellem Billund og Bruxelles. Det sker når Cimber Air trækker sig ud, jetflyet skal bruges til endnu en ny SAS-rute, mellem København og Luxembourg.



Mens Cimber Air har aftaler med bl.a. amerikanske Delta ud af Bruxelles, har Sun-Air aftaler med SN Brussels Airlines, som det også flyver codeshare med mellem Billund og Bruxelles.

Sidst i august åbner Sun-Air også mellem Århus og Bruxelles.



HB

Skrevet af