Maersk Air udvider sin offensiv med et frontalangreb på SAS’ business-afgange til en række europæiske storbyer. Ifølge Berlingske er endnu ti nye lavprisruter på vej fra efteråret – ud over de 12, der er præsenteret til start fra og i løbet af sommerprogrammet.
Berlingske nævner dog kun Wien, Prag og ”tyske storbyer,” som nye Maersk Air-destinationer. Maersk Air mangler at få forhandlet samtlige start- og landingstilladelser, de såkaldte slots, på plads.
Selskabets nylige relancering med åbningen af flyvninger til 12 destinationer bliver med efterårets program fulgt op af ti nye ruter til hovedstæder og storbyer i Europa.
”Vi føler os afgjort i konkurrence med SAS, og SAS vil opleve os som i allerhøjeste grad konkurrencedygtige. Med ti ruter mere vil Maersk Air samtidig have adgang til alle de store feriecentre og storbyer i Europa, og vi vil få den størrelse, som selskabet skal have i fremtiden med den eksisterende flyflåde,” siger adm. direktør Finn Øelund fra Maersk Air til avisen.
Ydermere har Maersk Air taget kontakt med en af SAS’ ærkefjender, Finnair. Planen er, at Maersk Air skal levere passagerer fra det sydlige Europa til København og Helsingfors, hvorfra passagererne kan koble sig på Finnairs vidtforgrenede Asien-rutenet.
”Frem for at Finnair skal have fly stående rundt om i Europa med det ene formål at føde de oversøiske flyvninger, kan vi med fordel være det første led i kæden,” siger Finn Øelund.
Samtidig har Maersk Air åbenlyst bejlet til Finnairs lavprisselskab Nordic Airlink.
Udsigten til øget konkurrence skræmmer ikke SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard. ”Good luck. Vi har vores produkt, som vi tror er det bedste,” siger han.
SAS har mere at stå imod med, mener analytiker Jeff Saul fra Enskilda. ”Jeg tror ikke Maersk Air vil få succes med deres offensiv. Jeg tror, der vil være for få afgange til, at det bliver et ordentligt alternativ for business-kunderne,” siger han og tilføjer: ”Men så bliver det måske Sterling, der må give op, for der er ikke plads til så mange selskaber på de ruter.”
Sønderjyske Cimber Air kan blive Maersk Airs næste formelle samarbejdspartner. De to selskabers direktører har indledt sonderinger om tæt samarbejde om billetsalg til kunder, som ønsker at flyve ud i Europa med Maersk Air. Cimber Air står alene efter SAS sidste år solgte sine aktier i Cimber Air.
Finn Øelund ønsker derudover samarbejdsaftaler med bl.a. Nordic Airlink, Norwegian, Air Greenland og færøske Atlantic Airways.

STANDBY.DK Nyt om rejser

