Take Off: Hvorfor sagde du ja til at blive formand i 2003?
Ewald: Erkender man, at der er brug for en brancheforening, må man kigge på, hvad man selv kan yde. Jeg er heldig at have et godt bagland i DRF. Et god bestyrelse og et velfungerende sekretariat med direktør Lars Thykier.
Take Off: Folk rejser mere og mere individuelt og er tilbøjelige til at finde flyrejser og hotel på nettet. Hvad overlever rejsebureauerne på?
Ewald: På kreativitet og viden. Albatros Travel har et ramende slogan: Rejs med hjerte, hjerne og holdning.
Take Off: SAS fjernede provision på flybilletter…
Ewald: Tak, SAS, fordi I vækkede os.
Take Off: Du sagde i Take Off-stolen, da du tiltrådte som formand, at flyselskaberne er bureauernes største konkurrent?
Ewald: Ja, men der er også andre konkurrenter. Alle leverandører.
Take Off: Hvornår kommer den dag, rejsebranchen endelig står sammen og taler med én stemme (i relation til Asien-katastrofen)?
Ewald: Når alle erkender, at der er et behov for det.
Take Off: Hvordan ser du bureauernes muligheder for at udvikle nye produkter, man ikke kan finde på nettet?
Ewald: Nettet er for stift og kan ikke formidle oplevelser og konkurrere med en inspirerende sælger.
Take Off: Forbrugerrådet har kritiseret branchen for skjulte gebyrer? Kan kunderne regne med priserne?
Ewald: Ja. Vi fører en intern kvalitetskontrol inden for DRF.
Take Off: Er du optimist for 2005?
Ewald: Ja, jeg vil sige som tidligere landstræner i fodbold, Richard Møller Nielsen: Det er svært at bevare pessimismen.
Take Off: Er der kommet en løsning på sovebuskonflikten, som man kan leve med?
Ewald: Ja, i et kortsigtet perspektiv.
Take Off: Hvad karakteriserer danskernes efterspørgsel på rejser?
Ewald: Kunderne er individualister og går efter oplevelser og indhold.
Take Off: Er du også formand for DRF om fem år?
Ewald: Nej. Andre må tage over.
Tagget med: Albatros Travel DRF SAS