A.P. Møller-Mærsk rejser mere

A.P. Møller-Mærsk har droppet rejser på business class; der er dog forskel på niveauet i koncernens rejsepolitik. Hver division i koncernen har sin egen rejsepolitik, hovedkvarteret følger den division med den billigste rejsepolitik, siger A.P. Møllers travel manager, Mette Christensen, til takeoff.dk

 

Foreningen European Travel Buyer har i øvrigt netop kåret Mette Christensen som den bedste i en af sine årlige kategorier. Det skete ved ceremoni i London.

 

Mette Christensen var i 2005 højest placerede kvinde i de danske erhvervsrejsebureauer, da hendes stilling som kommerciel direktør for erhvervsrejsebureauet CWT blev nedlagt. Hun var kandidat til stillingen som CWT’s general manager for Danmark – den gik dog til Lars Bording, der senere kom til SAS og i dag er kommerciel direktør i Cimber Sterling.
Herefter blev Mette Christensen salgs- og marketingdirektør for biludlejningsfirmaet Sixt i Danmark.

Karrieren begyndte i salg og marketing på værftet i fødebyen, Aalborg; derfra gik turen til DFDS’ rejsebureau i Aalborg, så til Århus, inden hun overtog DFDS’s rejsebureau i London.

 

Her kom hun i kontakt med en kunde, det internationale virksomheds-konsulentfirma McKinsey. Hun takkede nej til McKinseys første jobtilbud og rykkede til DFDS Rejsebureau i Sverige, som siden blev fusioneret med Mærsk Travel, det senere TQ3 og i dag BCD Travel.

 
Mette Christensen kom i 2003 tilbage til Danmark fra en stilling som director of supply relations for et stort engelsk erhvervsrejsebureau i London City. Forinden havde hun sagt ja til endnu et tilbud fra McKinsey om at blive dets nordiske travel manager med base i Oslo.

De seneste år har hun været travel manager for A.P. Møller-Mærsk – koncernen køber alene i Danmark rejseydelser for ca. 450 mio. kr., samt for ca. to milliarder kr. på verdensplan.

Skrevet af Henrik Baumgarten