Derfor anlagde DRF sag mod KLM

Officielt var sagen anlagt af Profil Rejser-ejede Senior Rejser mod hollandske KLM.

KLM er medlem af International Air Transport Association, hvis vedtægter siger, at rejsebureauer er berettiget til et dækkende vederlag for deres arbejde på vegne af flyselskaberne med bl.a. at udstede billetter.



Men KLM har kun pålagt bookinger via sin hjemmeside et gebyr på 10 kr. – mens f.eks. KLM’s ejer, Air France, indirekte giver rejsebureauerne 50 kr. for ulejligheden, ved at have 50 kr. højere priser på sin hjemmeside, end hvad rejsebureauerne skal betale.



Forud for mødet mellem parterne i Sø- og Handelsretten var gået flere års skriverier mellem de to parter; blandt DRF’s vidner ved høringen i retten i februar var bl.a. de adm. direktører i Profil Rejser, Jahn Schapiro, og Billetkontorets Jesper Schou.



”Sø- og Handelsretten skulle afgøre, hvad der er et fair vederlag for agentens arbejde med at udstede en billet – 10 kr., 100 kr. eller et højere beløb, som skal lægges oven i prisen på flyselskabernes hjemmesider,” sagde jurist og afdelingschef i DRF, Jakob Hahn, i februar til Take Off.



”KLM er som medlem af IATA forpligtet via IATA-resolution 824 punkt 9 til at give rejsebureauet fuld kompensation for arbejdet med at udstede en billet. 10 kr. er ikke fuld kompensation for rejsebureauernes arbejde med billetudstedelsen og relaterede øvrige serviceydelser,” sagde Jakob Hahn og tilføjede:



”Ifølge Højesteretsdommen fra 2004 mod SAS, lagde retten til grund, at SAS’ gebyr for bookinger foretaget direkte på SAS.dk, dengang 100 kr., medførte at agenten fik et vederlag for sit arbejde, eftersom agenten ikke blev pålagt dette gebyr.”



Fra KLM Danmark sagde salgschef Jens Vestergaard til Take Off:

”Vi er med på, at rejsebureauet skal have en fair belønning for at booke billetter. Vi er ligeglade med, om vi skal opkræve 10, 20, 30 kr. eller noget andet når en kunde selv booker via vor hjemmeside – og sælge samme billet til rejsebureauet tilsvarende billigere.”



HB

Skrevet af