Det betaler sig at klage over rejsebureauer

Sidste år klagede 500 danskere til Rejseankenævnet. ”Klager er tæske-dårlig reklame,” siger Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureauforening, til B.T.



I Danmark sælges årligt op mod fire millioner rejser – men langt de fleste klager når aldrig Rejseankenævnet. Ifølge DRF bliver der klaget i hvert fald 10 gange oftere, end statistikken viser. ”Er der 500 sager i nævnet, er der mindst 5.000 feriegæster, der har været sure,” siger Lars Thykier. Langt de fleste klager løses ved, at bureauet tilbyder gæsten en kompensation.



I fjor toppede Star Tour listen med 25 klagesager – til sammenligning sender Star Tour som et af Danmarks største rejsebureauer hvert år cirka 180.000 danskere på ferie. Altså én klage hver gang Star Tour har solgt 7.200 rejser.

”Men det er alligevel 25 sager for meget,” siger Star Tours salgsdirektør, Stig Elling. 10 ud af de 15 sager, Star Tour tabte, handlede om samme hotel i Bulgarien. Hotellet var ikke færdigbygget, så gæsterne blev indhyllet i byggerod og larm, skriver Ritzau.



I 2006 toppede Tyrkiet Eksperten listen hos Rejse-Ankenævnet med 50 klagesager. I 2007 var der 16 klager over bureauet, som tabte de 10 af disse.

Skrevet af