Lavprisruter til Grønland

Det er dyrt at flyve med Air Greenland mellem Danmark og Grønland. Men de dyre billetter i sommerens højsæson med turister, er med til at finansiere, at Air Greenland resten af året kan opretholde sit trafiksystem i Grønland. Her er der ikke veje mellem byer og bygder. Fly og skibstrafik er eneste transport.



I år opgav SAS efter et par år at genoptage sin sommerrute mellem København og Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord). Men nu overvejer både Cimber Sterling og Norwegian ruter mellem Danmark og Grønland, siger de i hvert fald til den grønlandske avis Sermitsiaq.



Norwegian kigger på flyvninger fra både Aalborg og København til såvel Kangerlussuaq som Narsarsuaq, siger kommerciel direktør, Daniel Skjeldam, men understreger at planene er i en “indledende fase.”



Cimber Sterling overvejer også Grønland som en ny destination – muligvis Aalborg og Kangerlussuaq.



Air Greenland, som SAS er medejer af, flyver hele året mellem Danmark og Grønland, skriver Boarding.no



Cimber Sterling og Norwegian vil formentlig kun flyve de eventuelle ruter fra næste højsæson.



Og derfor er det ikke nødvendigvis en god ide med lavprisselskaber mellem Danmark og Grønland, skrev Sermitsiaq forleden i sin leder:



”For den enkelte familie, der betaler en høj pris for at komme på ferie i Danmark eller det øvrige udland, er tanken naturligvis besnærende. Konkurrence vil klippe toppen af priserne… Men den udvikling vil også skabe tabere. (Grønlændere) som skal rejse indenrigs uden for turistsæsonen, kan se frem til endnu højere priser og dårligere service. Air Greenlands indtjening i højsæsonen sikrer fundamentet for, at der også er økonomi til at flyve på indenrigsruter, der ikke kan løbe rundt på kommercielle vilkår,” skrev avisens leder bl.a.


Skrevet af