Association of European Airlines (AEA) har fået godkendt sit budget for 2016, selv om fremtiden for gruppen ikke er endelig afgjort, efter flere store medlemmer har meldt sig ud.
AEA repræsenterer 24 europæiske ruteselskaber, men i det seneste år har sammenslutningen mistet betydende selskaber som airberlin, Alitalia, British Airways og Iberia.
Samtidig har lederne af nogle af Europas mest indflydelsesrige flyselskaber – Air France-KLM, easyJet, International Airlines Group (IAG), Lufthansa og Ryanair – slået sig sammen for at kunne påvirke fremtiden for Europas luftfartspolitik. Gruppen har ikke officielt fået navn, men omtales som Airlines for Europe (A4E), svarende til det amerikanske Airlines for America (A4A).
Set i sammenhæng har A4Es fem medlemmer 420 millioner passagerer årligt, mens AEAs 24 medlemmer har omkring 300 millioner passagerer.
Beslutningen om AEAs fremtid bliver truffet af medlemsvirksomhedernes topchefer på et ’passende tidspunkt’.
AEAs medlemsselskaber er i dag Adria Airways, Aegean Airlines, airBaltic, Air France, Air Malta, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Cargolux, Croatia Airlines, DHL, Finnair, Icelandair, KLM, LOT, Lufthansa, Luxair, Meridiana, SAS, Swiss, TAP, TAROM, TNT Airways, Turkish Airlines og Ukraine International Airlines.