Det er ikke kun de etableret selskaber i rejsebranchen, der har fattet interesse for kunstig intelligens. En del nyopstartede virksomheder benytter sig også af teknologien.
Siden kunstig intelligens – på engelsk kaldet Artificial Intelligence (AI) – for alvor slog igennem lydmuren, er mange virksomheder begyndt at spekulere på, hvordan de kan høste frugterne af den avancerede teknologi.
Med fremkomsten af den såkaldte chatbot kaldet ChatGPT fik alle nemlig mulighed for selv at danne sig et indtryk af, hvilke muligheder som teknologien rummer, og det gælder ikke mindst i rejsebranchen.
Selskaber i både ind- og udland er sidenhen begyndt at eksperimentere med AI både internt men også i forbindelse med eksempelvis salg og kommunikation. Det drejer sig blandt andet om TUI, Spies, rejsebureauet Sembo, Momondo og Airbnb.
10 ud af 25 benytter AI
Det er dog ikke kun de etablerede selskaber, som søger at indfri det potentiale, som man mener, at teknologien rummer. Det gælder også for en del nyere iværksætter virksomheder, der har rejsebranchen som omdrejningspunkt.
Udviklingen fremstår tydeligt, når man kigger på Phocuswrights årlige liste, hvor analysehuset peger på 25 Travel Startups, der af den ene eller anden grund er værd at holde øje med i det kommende år.
Årets 25 selskaber har samlet set rejst 2,8 milliarder dollars (19,7 milliarder kroner) i finansiering, men en anden ting, der skiller sig ud, er, at 10 af virksomhederne er etableret med AI for øje eller efterfølgende har integreret teknologien i forretningen.
Bruges til vidt forskellige formål
Et eksempel på et Travel Startup, der benytter sig af kunstig intelligens, er Byway, som ønsker at bidrage til at sænke branchens klimaaftryk ved helt at fjerne flyvninger fra kundernes ferieplaner.
Selskabet benytter AI-teknologi til at sammensætte rejser, der er så klimavenlige som muligt. Det beskæftiger sig indtil videre med Europa, og løsningen med kunstig intelligens udvælger både transport og indkvartering for kunderne.
Siden Byway blev lanceret i marts 2020 har 10.000 rejsende benyttet sig af selskabet, oplyses det. Som nævnt er virksomheden dog langtfra alene. Et andet selskab, der bruger AI, er Levee.
Her benyttes teknologien til at indsamle data om de ansatte, der beskæftiger sig med rengøring og vedligeholdelse af hoteller. Det skal hjælpe ledelsen med at optimere og effektivisere arbejdsgangene samt skabe en bedre oplevelse for gæsterne.
Relaterede artikler:
Personalisering og AI bliver nøgleord i 2025