Skræddersyede produkter og løsninger med kunstig intelligens er to af de tendenser, som BCD venter, at aktører i møde- og eventbranchen vil stifte endnu mere bekendtskab det kommende år.
Når Bruce Morgan, der er koncerndirektør for møder og events hos erhvervsrejsekoncernen BCD Travel, kniber øjnene sammen og skimter mod 2025, ser han et år med fortsat vækst, men det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke også er skær i horisonten, som man er nødt til at navigere udenom.
Det store erhvervsrejsebureau har netop præsenteret en ny rapport, hvori man kigger nærmere på nogle af de tendenser, der forventes at få indflydelse på MICE-markedet i det kommende år. BCD noterer sig først og fremmest, at der er en vis optimisme at spore.
Det kom til udtryk, da brancheforeningen Meeting Professionals International tog temperaturen på dennes medlemmer i en undersøgelse, hvor tre fjerdele af de adspurgte svarede, at deres forventning er, at markedet vil arte sig i løbet af næste år.
Spændinger kan spille rolle visse steder
BCD har som nævnt udpeget en række tendenser, som man mener, vil komme til at præge næste år. Det drejer sig om personalisering. Selvom økonomien måske er mere stram end tidligere, mener erhvervsrejsekoncernen nemlig, at kunder fortsat vil ønske at få skræddersyet produktet.
Dernæst følger bæredygtighed, da opfattelsen er, at luften ikke vil gå af den grønne ballon. Til trods for at økonomien stadigvæk vil veje tungest for de fleste kunder, forudser BCD, at flere virksomheder vil arbejde strategisk med bæredygtighed og danne sig et overblik over eget klimaaftryk.
Det ventes derudover også, at kunstig intelligens (artificial intelligence (AI)) vil få en større betydning, da teknologien menes at ville øge effektiviteten, når der arrangeres events og møder, fordi AI vil gøre det muligt at strømline processer og få deltagerne til at engagere sig på nye måder.
Geopolitiske og regionale spændinger såsom kommende valg og en presset økonomisk situation forventes at få indflydelse på flere markeder.
Det vil blandt andet være Latinamerika samt Europa, Mellemøsten og Afrika, forklarer BCD, der dog understreger, at man fra branchens side kan dæmme op for konsekvenser ved hjælp af kreativitet og ved at tilpasse sig markedsvilkårene, såfremt disse ændrer sig.
Skal have kontrol over omkostninger
Nok mener Bruce Morgan, at der er grobund for robust vækst næste år, men han slår i en kommentar fast, at der er nødvendigt, at møde- og eventbranchen ikke vender det blinde øje til de geopolitiske spændinger, hvis man ønsker at kapitalisere på udviklingen.
“Der vil stadigvæk være et behov for at holde hånd i hanke med omkostningerne samtidig med, at der leveres kreative løsninger, der har en målbar effekt. Jeg er både optimistisk og føler mig fuld af energi over, at vi også til næste år fortsat vil bevæge os fremad,” lyder det.
Relaterede artikler:
Erhvervsrejser: Prioriteter har ændret sig i dag